Promocja Black Friday Spirulina Febico 1+1 Gratis

Przy dzisiejszym, szybkim trybie życia warto mieć sprawdzone sposoby na stres. Stres to ogólny termin opisujący fizjologiczną i psychologiczną reakcję na stresor (bodziec) wyprowadzający organizm ze stanu równowagi.

Sposoby na stres

Stresor to bodziec, który wyprowadza organizm ze stanu równowagi. Natomiast reakcja stresowa to odpowiedz organizmu na wystąpienie stresora. O wystąpieniu tej reakcji decyduje nasz sposób postrzegania stresora.

Sposoby na stres

W pierwszej kolejności należy postarać się zapanować nad sytuacjami, które powodują poczucie stresu w życiu. Najlepszym sposobem jest bowiem eliminacja czynnika stresowego, w przypadku gdy jest to możliwe. Jeśli metody radzenia sobie ze stresem nie przyczyniają się do zwiększenia aktywności psychicznej i fizycznej oraz do poprawy życia emocjonalnego, nadszedł czas, aby odkryć lepsze metody. Istnieje wiele zdrowych sposobów zarządzania i radzenia sobie ze stresem, ale wszystkie wymagają wprowadzenia zmian w dotychczasowe życie. Można więc zmienić sytuację lub relację. Przy podejmowaniu decyzji, którą opcję wybrać warto pomyśleć o 4 elementach:

  • unikać;
  • zmieniać;
  • dostosowywać;
  • zaakceptować.

Ze względu na to, że każdy ma indywidualną reakcję na stres, nie ma jednej rady dla każdego. Żadna metoda nie działa u wszystkich i w każdej sytuacji. Warto jest więc poznawać siebie, eksperymentować z różnymi technikami i strategiami.

Niezdrowe sposoby na stres

Niektóre strategie radzenia sobie ze stresem mogą tylko częściowo go zredukować, a do tego też nie na długo. Mogą one również przy tym spowodować więcej szkód, szczególnie podczas długotrwałego stosowania. Są to m.in.:

  • palenie;
  • nadużywanie alkoholu;
  • objadanie się;
  • zagospodarowanie czasu wolnego przed telewizorem lub komputerem;
  • wycofanie się z kontaktów z ludźmi;
  • spożywanie pigułek lub innych leków;
  • zbyt długie spanie;
  • zwlekanie ze zrobieniem czegokolwiek;
  • przejawianie swego złego samopoczucia na innych (wybuchy gniewu, przemoc fizyczna).

Zdrowe sposoby na stres

W pierwszej kolejności należy unikać stresora lub go zmienić. Zmienić można także reakcję poprzez dostosowanie się do stresora lub zaakceptowanie go w miarę możliwości. Poniżej przedstawiono popularne strategie, czyli sposoby na stres.

Strategia zarządzania stresem 1

Nie zawsze da się uniknąć sytuacji stresowych. Można się jednak zaskoczyć, jak wielu stresogennych sytuacji w życiu można uniknąć lub je wyeliminować.

W rezultacie należy:

  • nauczyć się mówić „nie” – poznaj swoje granice i ich się trzymaj. Czy w życiu zawodowym czy osobistym biorąc na siebie więcej niż możesz w stanie zrobić narażasz się na niepotrzebny stres. Łatwiej jest powiedzieć „nie mogę”, „zrobię to później”, „daj mi więcej czasu”;
  • unikanie ludzi, którzy wzbudzają stres – jeśli ktoś konsekwentnie powoduje stres w Twoim życiu i nie ma możliwości zmiany tej relacji, to ogranicz spędzanie czasu z tą osobą do minimum lub zakończ tą relację całkowicie;
  • przyjęcie kontroli nad swoim środowiskiem – jeśli wiesz, że zakupy w sklepie powodują u Ciebie stres czy napady paniki, zrób je w internecie. Jeśli natomiast wyjścia wieczorne ze znajomymi powodują stres, umawiajcie się w innych godzinach lub spotykajcie się w domu;
  • unikanie drażliwych tematów – jeśli tematyka polityki lub religii Cię denerwuje nie podejmuj tematu. Gdy jest to temat dyskusji, w której nie musisz uczestniczyć po prostu sobie odpuść;
  • zrobienie listy, harmonogramu dnia – analiza harmonogramu, obowiązki i codzienne zadania. Jeśli masz wszystko zaplanowane i przemyślane nie wzbudzi to w Tobie paniki i stresu. Jeśli coś nie jest koniecznie i nie masz na to ochoty po prostu zapisz to u dołu listy. Natomiast jeśli jesteś zorganizowany zrobisz wszystko dużo szybciej i nie narazisz się na stres.

Strategia zarządzania stresem 2

Jeśli nie można uniknąć sytuacji stresowej należy spróbować ją zmienić. W efekcie wystarczy dowiedzieć się co można zrobić, aby zmienić ten stan rzeczy, aby problem w przyszłości się nie pojawiał. Często wiąże się to ze zmianą sposobu komunikowania się i działania w życiu codziennym.

Sklep Spirulina

W związku z tym warto:

  • wyrażać swoje uczucia zamiast trzymać je w sobie – jeśli coś lub ktoś przeszkadza Ci uzewnętrznić swoje uczucia zmień to, bądź otwarty i wyraź je, ale z szacunkiem dla drugiej osoby. Jeśli będziesz trzymał uczucia w sobie sytuacja nie zmieni się;
  • być gotowym do kompromisu – jeśli poprosisz kogoś by zmienił zachowanie, Ty również bądź w stanie zrobić to samo. Jeśli oboje jesteście gotowi trochę odpuścić, będziecie mieli większe szanse się porozumieć;
  • być bardziej asertywnym – nie należy z byle powodu zamykać się w domu i mieć złe samopoczucie. Trzeba radzić sobie z problemami (z głową), robić wszystko, aby przewidywać sytuacje i im zapobiegać. Jeśli jutro masz ważny egzamin, a Twoi współlokatorzy właśnie w tym momencie chcieli z Tobą porozmawiać powiedz z góry, że masz tylko pięć minut i musisz wrócić do nauki;
  • lepiej zarządzać czasem – słabe zarządzanie czasem może spowodować wiele stresu. Kiedy planujesz i robisz wszystko z głową stres Cię nie dopadnie. Nie rób rzeczy na ostatnią chwilę, wychodź wcześniej z domu, będziesz miał spokojną głowę.

Strategia zarządzania stresem 3

Jeśli nie można zmienić stresora należy zmienić siebie. Można dostosować się do sytuacji stresowych i odzyskać poczucie kontroli, zmieniając oczekiwania i postawy.

W efekcie:

  • „zmień” problemy – spróbuj zobaczyć stresujące sytuację z bardziej pozytywnej perspektywy. Zamiast „rwać włosy z głowy” stojąc w korku spójrz na to jako czas, w którym nic nie musisz robić, odpręż się, włącz ulubioną stację radiową lub muzykę lub ciesz się samym czasem;
  • popatrz na to inaczej – zadaj sobie pytanie, jak ważny jest problem w długiej perspektywie. Czy będzie to ważne w ciągu miesiąca, czy roku? Czy tak naprawdę warto się denerwować tą sytuacją? Jeśli odpowiedź brzmi „nie” skoncentruj się na czymś przyjemnym;
  • dostosuj swoje standardy – perfekcjonizm jest głównym źródłem stresu, więc powinno się go uniknąć. Przestań nastawiać się na porażkę, żądając doskonałości. Ustal rozsądne standardy dla siebie i dla innych, a także naucz się być „wystarczająco dobrym”;
  • skup się na pozytywach – gdy stres coraz bardziej Cię dopada, poświęć chwilę, aby zastanowić się nad wszystkim co cenisz w życiu i co jest dla Ciebie ważne. Ta prosta strategia może pomóc zachować właściwą perspektywę.

Strategia zarządzania stresem 4

Niektóre źródła stresu nie są możliwe do wyeliminowania. Nie można zapobiec lub zmienić stresora takiego jak śmierć bliskiej osoby czy poważnej choroby. W takich przypadkach najlepszym sposobem radzenia sobie ze stresem jest zaakceptować taki stan rzeczy (takim jaki jest). Akceptacja może być trudna, ale w dłuższej perspektywie jest to łatwiejsze niż na siłę staranie się ją zmienić (bezskutecznie).

W efekcie należy:

  • nie starać się kontrolować – wiele rzeczy w życiu są poza naszą kontrolą, a w szczególności zachowania innych ludzi. Zamiast dominować nad nimi skup się na tym, jak reagować na problemy;
  • szukać pozytywów – jak to się mówi „ co nas nie zabije to nas wzmocni”. W obliczu poważnych wyzwań spróbuj spojrzeć na nie jako możliwości rozwoju osobistego. Jeśli własne, błędne wybory przyczyniły się do sytuacji stresowej, zastanów się nad nimi i ucz się na błędach, aby nie pojawiły się w przyszłości;
  • dzielić się uczuciami – porozmawiaj z zaufaną osobą twarzą w twarz lub spotkaj się z terapeutą. Prosty akt wyrażający co przechodzisz może być bardzo oczyszczający, nawet jeśli nie można na niego nic poradzić ani zmienić. Otwarcie siebie przed drugą osobą nie jest oznaką słabości. W rzeczywistości większość znajomych będzie zaszczyconych, że im ufasz na tyle, aby zwierzyć się i poprosić o wsparcie;
  • nauczyć się przebaczać – zaakceptuj fakt, że żyjemy w niedoskonałym świecie, że ludzie popełniają błędy. Puść płazem gniew i urazy. Uwolnij się od negatywnej energii przez przebaczenie i pójście dalej.

Strategia zarządzania stresem 5

Stres można zmniejszyć poprzez pielęgnowanie siebie. Jeśli osoba będzie regularnie spędzała czas na zabawie i relaksie, będzie w lepszym miejscu do nauczenia się obsługi stresorów życiowych.

W efekcie można:

  • iść na spacer;
  • spędzić czas na łonie natury;
  • zadzwonić do dobrego przyjaciela;
  • zmęczyć się podczas aktywności fizycznej na świeżym powietrzu;
  • napisać pamiętnik;
  • wziąć długą kąpiel;
  • zapalić pachnące świece;
  • rozkoszować się ciepłą kawą lub herbatą;
  • pobawić się ze zwierzęciem;
  • popracować w ogrodzie;
  • skorzystać z masażu;
  • przeczytać dobrą książkę;
  • słuchać muzyki lub obejrzeć ciekawy film.

Strategia zarządzania stresem 6

Można zwiększyć odporność na stres poprzez wzmocnienie zdrowia fizycznego. Tutaj korzystne wydają się być poniższe rady:

  • ćwicz regularnie – aktywność fizyczna odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu i zapobieganiu skutkom stresu. Znajdź czas na co najmniej 30 minut ćwiczeń, 3 razy w tygodniu. Nic nie przebije ćwiczeń aerobowych przy uwolnienia stłumionego stresu i napięcia;
  • zdrowo się odżywiaj – dobre odżywianie organizmu lepiej przygotowuje do radzenia sobie ze stresem, więc miej to na uwadze. Zacznij dzień od śniadania i zachowaj energię oraz jasny umysł ze zrównoważonych, odżywczych posiłków w ciągu dnia;
  • zmniejsz spożycie kofeiny i cukru – tymczasowy wzrost kofeiny i cukru stanowi często spadek z “hukiem” nastroju i energii. Przez zmniejszenie ilości kawy, słodkich napojów, czekolady i przekąsek z cukrem w diecie będziesz czuć się bardziej zrelaksowany i będziesz lepiej spać;
  • unikaj alkoholu, papierosów, narkotyków – te używki mogą oczywiście zmniejszyć stres, ale na krótką metę. Nie unikniesz i nie zamaskujesz problemów, a także negatywnych skutków, które wystąpią w późniejszym czasie. Radź sobie z problemami z „jasnym umysłem”;
  • wysypiaj się – sen pozwala odpocząć i naładować baterię. Uczucie zmęczenia zwiększa stres, ponieważ może powodować myślenie irracjonalne.

Zobacz również: Fizjologia stresu.

Bibliografia

  1. Sławomirska M., Stres i sposoby radzenia sobie z nim, Oddział Kliniczny Chorób Serca, Naczyń i Transplantologii, Kraków 2009.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław