Reklama

Dieta przyspieszająca metabolizm

Spis treści

Reklama

Reklama

Dieta przyspieszająca metabolizm jest coraz częściej wybierana nie tylko przez osoby odchudzające się. To plan żywieniowy, który nie przewiduje znacznych cięć kalorycznych, a mimo tego wpływa na zachowanie zgrabnej sylwetki i zrzucenie zbędnych kilogramów. Zazwyczaj taka dieta składa się z 3 faz, w wersji mniej wymagającej można jednak zdecydować się jedynie na delikatną modyfikację własnej diety.

Dieta przyspieszająca metabolizm

Dieta przyspieszająca metabolizm – jak wygląda?

Jak wspomniano, typowa dieta przyspieszająca metabolizm składa się z 3 faz. Taki plan żywieniowy obmyśliła Haylie Pomroy – specjalistka w zakresie żywienia i dietetyki.

Faza pierwsza

Pierwsza faza takiej diety wpływa na uregulowanie pracy kory nadnerczy, a więc w efekcie zmniejsza poziom kortyzolu, zwanego potocznie hormonem stresu. Celem takiego działania jest bezpośredni wpływ na układ pokarmowy i poprawa pracy jelit. Enzymy trawienne syntezowane są w większych ilościach, przez co spożyte węglowodany rozkładają się znacznie szybciej.

Ta faza powinna trwać 2 dni. Podczas niej można spożywać warzywa i owoce w nieograniczonych ilościach oraz białko i wszelkie ziarna. Wskazana jest lekka aktywność fizyczna, np. jogging czy joga.

Faza druga

Faza druga rozpoczyna się odblokowaniem zapasów tłuszczu nagromadzonego w organizmie na przestrzeni miesięcy i lat. Do pracy zostają pobudzone narządy wewnętrzne takie jak trzustka, wątroba czy pęcherzyk żółciowy. Również ta faza trwa 2 dni, a podczas niej spożywa się jedynie warzywa (w dowolnej postaci) oraz białko. Zaleca się wykonywanie treningów siłowych, na tym etapie raczej unika się treningów aerobowych.

Faza trzecia

Ostatnia faza trwa 3 dni, przy czym skupia się głównie na przyspieszaniu metabolizmu, czyli spalaniu tłuszczy. Omawiając reakcje fizjologiczne organizmu, miejsce ma wysoka produkcja endorfin – hormonu szczęścia. W tej fazie obowiązują takie same zasady żywieniowe jak w pierwszej, dołącza się jednak zdrowe tłuszcze, np. oleje roślinne czy ryby.

Pozostałe wskazówki żywieniowe

Aby wpłynąć na poprawę metabolizmu należy zrezygnować ze spożycia alkoholu, tłustych i smażonych potrwa oraz cukrów prostych. Istnieją również sposoby żywieniowe wpływające na poprawę metabolizmu, bez jednoczesnej konieczności przestrzegania powyższej 3-etapowej diety. Oczywiście, w dalszym ciągu obowiązuje zakaz nadmiernego spożywania tłuszczów, cukrów prostych i używek. Warto jednak wprowadzić do swojej standardowej, codziennej diety produkty takie jak:

  • cynamon;
  • pieprz;
  • kurkuma;
  • szafran;
  • cytryna;
  • chili;
  • zielona herbata;
  • imbir;
  • grejpfrut;
  • orzechy i nasiona.

Można także sięgać po dowolne owoce i warzywa, ponieważ posiadają one w swoim składzie błonnik pokarmowy. Błonnik pęcznieje w jelitach i tym samym daje sygnał dla układu nerwowego o zaspokojeniu apetytu. Zmniejszają się epizody podjadania między posiłkami, a konsument po spożyciu takich produktów jest dłużej syty.

Odrębną kwestią są suplementy wpływające na przyspieszenie metabolizmu. Warto wspomnieć o Chlorelli, która posiada naturalne właściwości oczyszczające organizm z toksyn i wolnych rodników, przez co zwiększa biodostępność cennych składników odżywczych oraz detoksykuje organizm. Spirulina zawiera w swoim składzie minerały, błonnik, witaminy, białko i antyoksydanty, przez co sama w sobie wpływa na wspomaganie odchudzania, poprawę ogólnego odżywienia organizmu i przyspieszenie metabolizmu. Do pozostałych cennych suplementów diety zalicza się probiotyki i naturalne oleje roślinne.

Dodatkowo należy pamiętać, aby:

  • wybierać jedynie produkty ekologiczne, których producent gwarantuje brak chemicznych i sztucznych dodatków;
  • pić przynajmniej 1,5 l czystej wody dziennie;
  • jeść śniadanie najpóźniej do 30 minut po przebudzeniu się, wcześniej można wypić szklankę ciepłej wody z odrobiną soku z cytryny;
  • unikać nabiału, kukurydzy, pszenicy, sztucznych słodzików;
  • zachowywać około 3 godziny odstępu pomiędzy poszczególnymi posiłkami.

Przestrzeganie tych zaleceń w połączeniu z odpowiednią dietą oraz aktywnością fizyczną z pewnością wpłyną na przyspieszenie metabolizmu.

Zobacz również: Jak szybko schudnąć?



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Szymański A., Dieta a zdrowie, Zeszyty Naukowe WSKFiT, 9/2014.
  2. Rudewicz J., Metabolizm i energia w mieście, Pismo Uniwersytetu Szczecińskiego, 4/2019.
  3. Biedrzycka K., Porównanie zaleceń żywieniowych z popularnymi dietami oraz skutki ich stosowania, Znaczenie racjonalnego żywienia w edukacji zdrowotnej, 2015.
  4. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Zostań z nami

Polecane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *