Dieta przyspieszająca metabolizm jest coraz częściej wybierana nie tylko przez osoby odchudzające się. To plan żywieniowy, który nie przewiduje znacznych cięć kalorycznych, a mimo tego wpływa na zachowanie zgrabnej sylwetki i zrzucenie zbędnych kilogramów. Zazwyczaj taka dieta składa się z 3 faz, w wersji mniej wymagającej można jednak zdecydować się jedynie na delikatną modyfikację własnej diety.

Dieta przyspieszająca metabolizm

Dieta przyspieszająca metabolizm – jak wygląda?

Jak wspomniano, typowa dieta przyspieszająca metabolizm składa się z 3 faz. Taki plan żywieniowy obmyśliła Haylie Pomroy – specjalistka w zakresie żywienia i dietetyki.

Faza pierwsza

Pierwsza faza takiej diety wpływa na uregulowanie pracy kory nadnerczy, a więc w efekcie zmniejsza poziom kortyzolu, zwanego potocznie hormonem stresu. Celem takiego działania jest bezpośredni wpływ na układ pokarmowy i poprawa pracy jelit. Enzymy trawienne syntezowane są w większych ilościach, przez co spożyte węglowodany rozkładają się znacznie szybciej.

Ta faza powinna trwać 2 dni. Podczas niej można spożywać warzywa i owoce w nieograniczonych ilościach oraz białko i wszelkie ziarna. Wskazana jest lekka aktywność fizyczna, np. jogging czy joga.

Faza druga

Faza druga rozpoczyna się odblokowaniem zapasów tłuszczu nagromadzonego w organizmie na przestrzeni miesięcy i lat. Do pracy zostają pobudzone narządy wewnętrzne takie jak trzustka, wątroba czy pęcherzyk żółciowy. Również ta faza trwa 2 dni, a podczas niej spożywa się jedynie warzywa (w dowolnej postaci) oraz białko. Zaleca się wykonywanie treningów siłowych, na tym etapie raczej unika się treningów aerobowych.

Sklep Spirulina

Faza trzecia

Ostatnia faza trwa 3 dni, przy czym skupia się głównie na przyspieszaniu metabolizmu, czyli spalaniu tłuszczy. Omawiając reakcje fizjologiczne organizmu, miejsce ma wysoka produkcja endorfin – hormonu szczęścia. W tej fazie obowiązują takie same zasady żywieniowe jak w pierwszej, dołącza się jednak zdrowe tłuszcze, np. oleje roślinne czy ryby.

Pozostałe wskazówki żywieniowe

Aby wpłynąć na poprawę metabolizmu należy zrezygnować ze spożycia alkoholu, tłustych i smażonych potrwa oraz cukrów prostych. Istnieją również sposoby żywieniowe wpływające na poprawę metabolizmu, bez jednoczesnej konieczności przestrzegania powyższej 3-etapowej diety. Oczywiście, w dalszym ciągu obowiązuje zakaz nadmiernego spożywania tłuszczów, cukrów prostych i używek. Warto jednak wprowadzić do swojej standardowej, codziennej diety produkty takie jak:

  • cynamon;
  • pieprz;
  • kurkuma;
  • szafran;
  • cytryna;
  • chili;
  • zielona herbata;
  • imbir;
  • grejpfrut;
  • orzechy i nasiona.

Można także sięgać po dowolne owoce i warzywa, ponieważ posiadają one w swoim składzie błonnik pokarmowy. Błonnik pęcznieje w jelitach i tym samym daje sygnał dla układu nerwowego o zaspokojeniu apetytu. Zmniejszają się epizody podjadania między posiłkami, a konsument po spożyciu takich produktów jest dłużej syty.

Odrębną kwestią są suplementy wpływające na przyspieszenie metabolizmu. Warto wspomnieć o Chlorelli, która posiada naturalne właściwości oczyszczające organizm z toksyn i wolnych rodników, przez co zwiększa biodostępność cennych składników odżywczych oraz detoksykuje organizm. Spirulina zawiera w swoim składzie minerały, błonnik, witaminy, białko i antyoksydanty, przez co sama w sobie wpływa na wspomaganie odchudzania, poprawę ogólnego odżywienia organizmu i przyspieszenie metabolizmu. Do pozostałych cennych suplementów diety zalicza się probiotyki i naturalne oleje roślinne.

Dodatkowo należy pamiętać, aby:

  • wybierać jedynie produkty ekologiczne, których producent gwarantuje brak chemicznych i sztucznych dodatków;
  • pić przynajmniej 1,5 l czystej wody dziennie;
  • jeść śniadanie najpóźniej do 30 minut po przebudzeniu się, wcześniej można wypić szklankę ciepłej wody z odrobiną soku z cytryny;
  • unikać nabiału, kukurydzy, pszenicy, sztucznych słodzików;
  • zachowywać około 3 godziny odstępu pomiędzy poszczególnymi posiłkami.

Przestrzeganie tych zaleceń w połączeniu z odpowiednią dietą oraz aktywnością fizyczną z pewnością wpłyną na przyspieszenie metabolizmu.

Zobacz również: Jak szybko schudnąć?

Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Szymański A., Dieta a zdrowie, Zeszyty Naukowe WSKFiT, 9/2014.
  2. Rudewicz J., Metabolizm i energia w mieście, Pismo Uniwersytetu Szczecińskiego, 4/2019.
  3. Biedrzycka K., Porównanie zaleceń żywieniowych z popularnymi dietami oraz skutki ich stosowania, Znaczenie racjonalnego żywienia w edukacji zdrowotnej, 2015.
  4. Ciborowska H., Rudnicka A., Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014.
Rehabilitacja Wrocław