eFizjoterapia

Lato stanowi idealny czas na urlopy, ludzie mają więcej czasu i poświęcają się rozrywkom, w związku z czym niżej przedstawiono 5 prostych zasad jak nie przytyć w wakacje.  Na wakacjach bardzo trudno jest przestrzegać zasad żywieniowych. Może to skutkować powrotem do domu w przyciasnych spodniach. Jednak trzymając się kilku prostych zasad można nie przytyć podczas wyjazdu, a będąc już w domu cieszyć się wspomnieniami z udanego urlopu.

5 zasad jak nie przytyć w wakacje

5 zasad jak nie przytyć w wakacje

Do wspomnianych 5 zasad jak nie przytyć w wakacje należą:

  • planowanie z wyprzedzeniem;
  • bycie przygotowanym;
  • unikanie jedzenia na wynos;
  • umiar i kontrola;
  • kontrola porcji.

Zobacz również: Wpływ aktywności fizycznej na organizm człowieka.

Planowanie z wyprzedzeniem

Wakacje powinny być okazją, aby odżyć, odświeżyć umysł i odpocząć. Nie jest to natomiast czas, aby robić sobie wymówki i przerywać zdrowy styl życia. Planując wakacje zdecyduj się na miejsca, które pozwalają na prowadzenie aktywności fizycznej. Należy pamiętać, że aktywność fizyczna jest przepustką do korzyści zdrowotnych i uniknięcia nadwagi.

Kurorty to doskonałe miejsca, w których można biegać, spacerować, jeździć na rowerze, uprawiać sporty wodne lub korzystać z kortów tenisowych i siłowni w hotelu. W efekcie, bez większych wyrzeczeń łącząc zabawę i zdrowy tryb życia (codziennie) jesteś w stanie zachować pożądaną masę ciała. Chodź na pole golfowe, graj w koszykówkę, pływaj itp. przez co najmniej godzinę dziennie.

Bądź przygotowany

Podczas podróży samolotem, pociągiem czy samochodem mając przygotowane zdrowe przekąski nie będziesz skazany na jedzenie wszystkiego co dostępne jest do kupienia w trasie. Zacznij dzień od pożywnego śniadania, a następnie spakuj łatwe w przygotowaniu i satysfakcjonujące Cię przekąski lub mały posiłek taki jak kanapki z indyka z sałatą i pomidorem na pełnoziarnistym chlebie, owoce i niektóre warzywa.

Sklep Spirulina

Nuda jest nieodłącznym towarzyszem długich tras, a to sprzyja podjadaniu. Trzymaj się harmonogramu jedzenia, dzięki czemu nie będziesz narażony na pokusę, aby jeść wysokokaloryczne przekąski i smakołyki między posiłkami.

Unikaj jedzenia na wynos

Jedzenie na mieście może stanowić większe ryzyko przyrostu masy ciała podczas wakacji. W domu dokładnie wiesz z czego przygotowane są posiłki, ale w restauracji nie masz tej pewności. Możesz jedynie zapytać kelnera. Najważniejsze jest, aby zamawiać prosto przyrządzone potrawy, z którymi nie da się za dużo „wydziwić”. Łatwo jest kontrolować kalorie jeśli jesteśmy z dala od smażonych potraw, chrupiącej żywności z głębokiego tłuszczu, serów i majonezu. W zamian dobrze jest spożywać sałatki z niskotłuszczowym dresingiem, a także pić wodę zamiast napoje gazowane.

Inną strategią jest wynajęcie domku czy pokoju wyposażonego w aneks kuchenny lub chociażby grill elektryczny czy możliwość grillowania na zewnątrz z niedaleko znajdującym się sklepem spożywczym, dzięki czemu można przygotować własne, zdrowe jedzenie i przekąski. Dobrym rozwiązaniem jest także pokój z lodówką. Dzięki niej można przechowywać zdrowe przekąski takie jak jogurty, owoce, niskotłuszczowe mleko, koktajle czy warzywa. Pomogą Ci one zarządzać głodem między posiłkami.

Nawet bez lodówki można posmakować zdrowych przekąsek o przedłużonej trwałości żywności takich jak:

  • orzechy;
  • suszone owoce;
  • krakersy (niesolone);
  • prażona kukurydza, popcorn (niesolony);
  • ciastka ryżowe.

Umiar i kontrola

Odmawianie sobie czegoś nie jest zabawne gdy jesteś na wakacjach. Zamiast odmawiać sobie czegokolwiek, rób to z umiarem. Zamiast pucharka lodów zamów jedną gałkę lub zamiast zjadając cały deser podziel się z osobą towarzyszącą. Z kolei gdy pijesz alkohol kalorie rosną szybko, zwłaszcza jeśli pochodzą z wymyślnych drinków z parasolką. Kontroluj kalorie pochodzące z alkoholu. Ważne jaki alkohol spożywasz i ile. Napoje alkoholowe można zamienić na bezalkoholowe, z mniejszą ilością kalorii, bądź bez kalorii. Alkohole z niższą zawartością kalorii to m.in.:

  • piwo jasne;
  • wino;
  • szampan.

Kontroluj swoje porcje

Nawet gdy jesteś na wakacjach warto patrzeć na ilość porcji, jeśli chcesz uniknąć przybrania na wadze. Ciesz się z małych porcji, więcej będziesz w stanie spróbować. Jedz powoli, smakuj jedzenie i poczuj satysfakcję, radość i relaks na wakacjach. Należy jednak pamiętać, że ociąganie się przy stole może prowadzić do przejedzenia. Lepiej zabrać posiłek na balkon przy zajmowanym pokoju i degustować się nim, podziwiając piękne widoki miejsca wypoczynku. Jeśli grupa osób, z którymi urlopujesz lubi siedzieć przy stole przez długi czas to pij dużo wody, nie będziesz odczuwał głodu i tym samym przejadał się.

Bibliografia

  1. Clark N., Jedz i trenuj, Wydawnictwo Buk Rower, 2017.
  2. Kłosiewicz-Latoszek L., Otyłość jako problem społeczny, zdrowotny i leczniczy, Problemy Higieny i Epidemiologii, 3/2010.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław