Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowo-krzyżowym

Strona główna/Urazy/Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowo-krzyżowym
Kwas hialuronowy

Według statystyk 50-80% dorosłej populacji w pewnym momencie doświadczy problemów związanych z bólem kręgosłupa w odcinku lędźwiowym, natomiast 40% ludzi doświadcza go każdego roku. Musimy sobie uzmysłowić, iż tzw. „ból krzyża” jest zjawiskiem normalnym, wpisanym w nasze codzienne życie i niniejszy artykuł mam nadzieję pozwoli Wam w dużej mierze poradzić sobie z tym problemem poprzez zmianę nieprawidłowych nawyków, postaw i przyzwyczajeń.

bol kregoslupa w odcinku ledzwiowo-krzyzowym

Czynniki ryzyka

Istnieją trzy główne kategorie czynników ryzyka:

1) Fizyczne:

– częste dźwiganie lub podnoszenie ciężkich przedmiotów;
– wystawianie na czynnik wibracyjny (dłuższa jazda samochodem);
– wymuszone częste bądź długotrwałe schylanie się lub skręcanie tułowia;
– niewygodne pozycje, silne obciążenie kręgosłupa.

2) Związane ze stylem życia (indywidualne)

3) Psychospołeczne

Czynniki predysponujące do rozwoju zespółów bólowych odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa:

1) Nieprawidłowa postawa siedząca

Kręgosłup w tej pozycji przybiera identyczną postać jak przy pochyleniu się do przodu w pozycji stojące. Taka pozycja obarcza nasz kręgosłup dużymi przeciążeniami i jeśli nie zadbamy o prawidłową sylwetkę w trakcie siedzenia niemalże każdy ból kręgosłupa lędźwiowego ulegnie nasileniu, a nawet utrwaleniu.

2) Częste pochylanie się do przodu

W ciągu dnia pochylamy się do przodu od kilkudziesięciu do kilkuset razy, przy czym zapominamy o ruchu odwrotnym.

Rodzaje bólów kręgosłupa

1) Somatyczny – mięśniowo-szkieletowy. Ma charakter miejscowy lub promieniujący, trudny do umiejscowienia i określenia. Charakterystycznym jest, że im poważniejszy i silniejszy jest bodziec wywołujący, tym ból sięga niżej do kończyny dolnej.

2) Korzeniowy – wyczuwalny w obrębie przebiegu korzenia nerwu, który jest uciśnięty/uszkodzony. Biegnie wzdłuż dermatomu (miejsca, które dany nerw zaopatruje) i często wywołany jest uciskiem od strony krążka międzykręgowego (przepukliny).

3) Ośrodkowy – uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego.

4) Trzewny – z narządów wewnętrznych.

Leczenie – jak sobie pomóc?

Podstawą samopomocy jest zmiana nieprawidłowych nawyków lub postaw, które mogą nasilać bądź wywołać ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Walka z przyzwyczajeniami jest ciężką bitwą ze samym sobą i wymaga sporo samozaparcia i zawzięcia, ale kiedy prawidłowe postawy wejdą nam w nawyk, częstość występowania bólów w dolnym odcinku kręgosłupa powinna zmniejszyć się, jak i zmaleć powinno ryzyko wystąpienia poważniejszych patologii.

1) Zmień nawyk garbienia się podczas pozycji siedzącej. Podłóż wałek pod plecy lub stosuj tzw. ćwiczenie „urośnij”- w trakcie siedzenia staraj się jak najbardziej wydłużyć kręgosłup, następnie popuść o 10% i pozostań w tej pozycji jak najdłużej. Im częściej będziesz się do tego stosował tym z większą łatwością będziesz w stanie utrzymać daną pozycję, aż w końcu stanie się ona naturalna.

2) Staraj się nie pochylać do przodu. Jeśli musisz coś podnieść z ziemi – kucnij.

3) W momencie kiedy sytuacja wymaga od nas częstego, bądź długotrwałego pochylania się do przodu, od czasu do czasu przeprostuj się – wygnij się do tyłu co 3-5 minuty.

4) Po ciężkim dniu pracy skorzystaj z ciepłej, a nawet gorącej kąpieli, bądź udaj się na zabieg masażu relaksacyjnego. Ciepło dobrze działa rozluźniająco na przemęczone i napięte mięśnie.

Uwaga! Ciepło jest przeciwwskazane w stanie zapalnym!

5) Jeśli poczujesz, iż z dnia na dzień ból kręgosłupa staje się coraz silniejszy, bądź schodzi coraz niżej do kończyny, NIE ZWLEKAJ! Udaj się do zaufanego, najbliższego fizjoterapeuty, który zdecyduje o dalszym postępowaniu.

6) Pamiętajmy o progresji siły terapii! Nie idź od razu na „nastawianie”. Częste praktyki tego typu doprowadzają do niestabilności kręgosłupa i narażają go na poważniejsze incydenty. Pamiętaj, że „nastawianie”, fachowo „manipulacja” jest ostatnim z etapów progresji siły terapii i dopiero kiedy inne , siłowo słabsze procedury nie dają efektu, możemy skorzystać z „nastawiania”.

Polecane produkty:

  Rehabilitacja kadry olimpijskiej

Zostaw komentarz