eFizjoterapia

Nordic Walking to forma marszu, w której wykorzystuje się dwa specjalnie zaprojektowane kije do pracy górnej części ciała. Podobnie jak w narciarstwie biegowym, kije są używane przez ręce w celu dopasowania (synchronizacji) do każdego wykonywanego kroku. Powoduje to większe zaangażowanie mięśni niż podczas zwykłego marszu czy joggingu.

Użycie kijków sprawia, że mięśnie górnej części ciała są równie mocno wykorzystywane jak nogi podczas chodzenia. Dodatkowo pomagają one napędzać idącą osobę, a także wpływają na zwiększenie płaszczyzny podstawy, co powoduje zwiększenie stabilności podczas wykonywania ruchów.

Nordic Walking - chodzenie z kijami

Nordic walking – charakterystyka

Nordic Walking to specyficzna technika fitness, którą może uprawiać każdy, bez względu na kondycję czy wiek. Nie wymaga również drogiego sprzętu czy specjalnej odzieży. Nordic Walking może być uprawiany o dowolnej porze roku oraz w dowolnym miejscu (w parku, górach, nad morzem).

Technikę Nordic Walking należy wykonywać prawidłowo, aby czerpać z niej jak największe korzyści. Dlatego należy wziąć kilka pierwszych lekcji u wykwalifikowanego instruktora Nordic Walking, który pokaże jak w pełni wykorzystać potencjał tej aktywności, nauczy prawidłowej techniki, a także indywidualnie dobierze odpowiednie kije.

To najszybciej rosnąca aktywność fizyczna na świecie. Jest używana nie tylko przez indywidualne osoby w celach rekreacyjnych, ale również przez trenerów osobistych, różne kluby sportowe, fizjoterapeutów, lekarzy i promotorów zdrowia. Jest to skuteczny, niedrogi i przyjemny sposób aktywnego spędzania czasu dający liczne korzyści zdrowotne.

Prawidłowe chodzenie

Podczas prawidłowego chodu, krok zaczyna się od kontaktu pięty z podłożem, a kończy na odepchnięciu się palcami. Biodra poruszają się wysoko, postawa jest wyprostowana, a sylwetka skierowana na wprost. Górna i dolna część ciała skręca się w przeciwnym kierunku, co powoduje, że mięśnie w centrum organizmu aktywnie pracują. Przeciwległe ruchy rąk i nóg wykonuje się na zmianę do przodu i do tyłu.

Korzyści fizyczne

Nordic walking jest aktywnością o wciąż rosnącej popularności, ponieważ:

Sklep Spirulina
  • wzmacnia górną i dolną część ciała jednocześnie;
  • wykorzystuje 90% mięśni szkieletowych;
  • spala do 46% kalorii więcej niż podczas zwykłego chodzenia;
  • zmniejsza nacisk na stawy (w tym stawy kolanowe, biodrowe i kręgosłupa);
  • wzmacnia serce;
  • usprawnia układ oddechowy oraz sercowo-naczyniowy;
  • zwiększa stabilność postawy podczas chodzenia z kijami;
  • zmniejsza napięcie mięśniowe w okolicy szyi, ramion, pleców;
  • zwiększa kondycję.

Zobacz również: Nordic Walking a odchudzanie.

Inne korzyści

Nordic Walking można uprawiać praktycznie w każdym miejscu i o każdej porze (nawet na śniegu), nie wymaga przy tym stosowania specjalnego ubioru. Dodatkowo skierowany jest do wszystkich grup wiekowych będąc przy tym łatwy do nauczenia. Wszystko to sprawia, że technika jest stosunkowo tania (wymaga jedynie zakupu kijków, które służą przez wiele lat) i powszechnie dostępna.

To bardzo towarzyski sposób spędzania czasu, ponieważ uczestnicy mogą rozmawiać ze sobą. Chodzenie w grupie umila czynność.
Tego typu aktywność redukuje stres oraz poprawia nastrój.

Zoabcz również: Gimnastyka poranna.

Kije do Nordic Walking

Specjalne kije są najważniejszym elementem wyposażenia w tym sporcie. Tak jak każdy inny sprzęt, muszą one spełniać określone wymagania. Aby nie pojawiło się nadmierne napięcie w nadgarstkach, łokciach czy barkach, nie należy używać do nordic walkingu kijków narciarskich czy trekkingowych.

Kije do nordic walkingu produkuje się z mieszanki włókna szklanego i włókna węglowego. Górna część kijów o zmiennej długości może być wykonana z aluminium, z kolei dolna — z włókna węglowego. Materiały te gwarantują najlepszą stabilność, lekkość
i elastyczność oraz zmniejszają obciążenie stawów w ramionach i barkach.

Kije powinny zapewniać podparcie, łatwią zmianę kierunku ruchu oraz odpowiednią amortyzację.

Optymalna długość kijów wynosi 65% wzrostu użytkownika. Aby to zmierzyć, należy stanąć prosto i zgiąć łokieć do kąta prostego (90°).

Bibliografia

  1. Kontaneva M., Prawdziwe oblicze Nordic Walking, 2014.
  2. Schwanbeck K., Nordic Walking, Wydawnoctwo HELION, Gliwice 2013.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław