Promocja CyberMonday kwas hialuronowy bioalgi 1+1 Gratis

Chodzenie boso jest często wykonywaną czynnością (zwłaszcza wśród urlopowiczów na piaszczystych plażach), jednak jej aspekty zdrowotne często są pomijane bądź zapominane. Korzyści zdrowotne z chodzenia boso są tak duże, że każdy przynajmniej raz na jakiś czas powinien zdecydować się na spacer bez butów.

Chodzenie boso

Korzyści zdrowotne z chodzenia boso

Chodzenie boso wciąż jest bardzo popularne w krajach wschodnich, gdzie stopy są przedmiotem szczególnego zainteresowania w świetle tamtejszej medycyny. Poznanie ich budowy i właściwości stanowi podstawę refleksologii stóp, która zdobywa coraz większą popularność także na zachodzie. Zgodnie z przekonaniami medycyny chińskiej na stopach znajdują się wrażliwe punkty odpowiadające różnym obszarom całego ciała. Sprawdzając ich wrażliwość można określić czynność układów i narządów organizmu. Z kolei ich stymulacja wpływa korzystnie na prewencję i leczenie dolegliwości tych narządów.

Inną ogromną zaletą chodzenia boso jest profilaktyka wielu wad postawy, zwłaszcza w obrębie stóp. Wykazano, że chodzenie boso może wspomagać leczenie korekcyjne płaskostopia. Jednocześnie korzystnie działa na kręgosłup, ponieważ wzmacnia mięśnie posturalne. Stymulacja podeszw stóp zwiększa ukrwienie w ich obrębie, przez co tkanki są bardziej dotlenione. To z kolei przyczynia się do minimalizowania ryzyka rozwoju grzybic i infekcji. Wzmacniają się mięśnie podbicia stóp, a także więzadła okolicy stawu skokowego.

Chodzenie boso poprawia samopoczucie

Wykazano, że zdjęcie butów jest jedną z najprzyjemniejszych czynności, którą można wykonać spacerując. Nie chodzi tu tylko o miłe odczucia dotykowe, lecz także o kontakt z naturą, której w dzisiejszych czasach jest coraz mniej. Chodzenie boso wzmaga uwagę i koncentrację, ponieważ spacerowicz skupia się na tym, aby nie stanąć na nieprzyjemnych obiektach – kamykach czy owadach. Kształtuje to nie tylko koncentrację, ale i równowagę oraz koordynację.

Chodzenie boso – jak prawidłowo to robić?

W pierwszej kolejności należy odpowiednio wybrać podłoże, po którym będziemy chodzić. Powinno być bezpieczne – bez ryzyka nastąpienia na odłamek szkła czy inne niebezpieczne elementy. Najlepiej, gdyby było to sprawdzone podłoże – co do jego rodzaju nie ma określonych wytycznych. Dobrze sprawdzi się zarówno podłoże trawiaste, jak i piaszczysta plaża, żwirowe dno brzegu jeziora czy rzeki czy nawet podłoże złożone z gładszych kamieni (ważne, aby nie miały ostrych krawędzi, o które można się skaleczyć). Jeśli celem spacerowania boso będzie hartowanie organizmu, można wybrać się na 1-2 minutową przechadzkę po szronie lub 30-60 sekundowy spacer po śniegu. Należy jednak pamiętać, że stopy odmrażają się bardzo szybko, zatem po zakończeniu chodzenia konieczne jest jak najszybsze osuszenie stóp i ogrzanie ich (np. zakładając ciepłe skarpety).

Sklep Spirulina

Ponadto warto pamiętać o prawidłowej postawie podczas chodzenia boso. Nie ma podeszw butów, które amortyzują wszelkie wstrząsy, dlatego sylwetka podczas chodzenia boso powinna być wyprostowana, a głowa skierowana przed siebie.

Stymulacja podeszw stóp

Stymulacja podeszw stóp następuje nie tylko dzięki bosym spacerom. Efekty zdrowotne oraz poprawa samopoczucia następujące podczas stymulacji stóp są tak duże, że coraz więcej osób decyduje się na korzystanie z usług refleksologii czy masaży stóp. Wszystko to można robić również samodzielnie w domu.

Zobacz również: Akupunktura.

Bardzo dobrym rozwiązaniem dla obolałych, zmęczonych stóp będzie masażer na wodę do stóp. Wyróżnia się tu nie tylko korzystne działanie wody (oraz jej temperatury), ale i wytwarzanego przez urządzenie wiru wodnego. Innym ciekawym rozwiązaniem jest zakup wałków z wypustkami, którymi można samodzielnie masować stopy. Wystarczy umieścić taki wałek pod piętą i przesuwać po nim stopę do momentu, gdy wałek dojdzie do palców. Czynność powtarza się przez kilka minut. Na końcu warto wspomnieć o matach z wypustkami (tak zwane maty do akupresury). W zależności od rodzaju wypustków można po nich chodzić lub tylko trzymać na nich stopy.

Zobacz również: Aplikator wieloigłowy – czy warto go stosować?

Bibliografia

  1. Chajdas A., Świderska M., Daniszewska B., Profilaktyka zdrowej stopy małego dziecka – higiena, ćwiczenia i masaż, Pedagogika Rodziny, 3/2014.
  2. Morawik I., Nie zaniedbujmy stóp, Twój Junior, 1/2017.
  3. Tse H., Refleksologia w praktyce, Wydawnictwo Vital, Białystok 2017.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław