Rozluźnianie mięśni – szczęka i żuchwa

///Rozluźnianie mięśni – szczęka i żuchwa
Fotodepilacja Wrocław

Rozluźnianie mięśni twarzy, a dokładniej ich autoterapia jest niezwykle ważna w celu utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania aparatu mowy i żucia. Tworzą go m. in. kości i przyczepiające się do nich mięśnie, których to struktury znajdują się głównie w obrębie twarzy. Bardzo często zdarza się, okolica skroni czy bocznej części żuchwy, z niewyjaśnionych przyczyn są mocno napięte lub wręcz bolesne.

Rozluźnianie mięśni twarzy

Wzmożone napięcie mięśni tj. mięsień żwacz, skroniowy, dwubrzuścowy czy gnykowo-żuchwowy, może wywołać szereg nieprzyjemnych doznań takich jak imitacja bólu głowy po stornie bocznej, ból zęba czy bóle w obrębie szyi. Dzieje się tak przeważnie z powodu przetrwałego stresu w ciągu dnia (objawem może być np. nieświadome zaciskanie zębów) czy wzmożonej pracy aparatu żucia (długie przeżuwanie pokarmów, zbyt częste żucie gumy).

Rozluźnianie mięśni twarzy – podstawy autoterapii

Poprawny masaż mięśni twarzy wykonamy mając na uwadze poniższe wskazówki:

  1. Masaż powinien być wykonywany w całej sekwencji ćwiczeń. Pojedyncze “chwyty” nie przyniosą takiego efektu, jaki da zaaplikowanie wszystkich, po kolei zaprezentowanych ćwiczeń.
  2. Autoterapia mięśni twarzy powinna być wykonana z umiarkowanym uciskiem. Nie może on być zbyt mocny, ale też powinniśmy podczas jego wykonywania odczuwać pewne rozciąganie masujących tkanek z delikatnym odczuciem dyskomfortu.
  3. Masaż mięśni twarzy powinien być wykonywany spokojnymi i pewnymi ruchami. Dobrze, aby cała twarz podczas masażu była rozluźniona, a wszelkie ruchy, jakie będziemy wykonywali wywoływały bierne otwarcie ust (czyli takie, w którym nie używamy siły mięśniowej aby otworzyć usta).
  4. Najlepiej, aby taki masaż był wykonywany w czasie wolnym od zajęć. Dobrze jest przy tym po prostu się zrelaksować.
  5. Taką formę automasażu dobrze jest wykonywać 2-3 razy w tygodniu, a zwłaszcza wtedy kiedy odczuwamy wyżej wspomniane nieprzyjemne objawy z napiętych mięśni żuchwy i szczęki.

Dlaczego rozluźnianie mięśni twarzy jest istotne?

Tak jak zostało wspomniane wcześniej, zbyt duże napięcie mięśni w okolicy bocznej twarzy może powodować szereg nieprzyjemnych odczuć. Często bywa i tak, że za mocno napięte mięśnie twarzy mogą inicjować o wiele bardziej dokuczliwe bóle tj. migreny. Bardzo często, podczas wymuszonej pozycji otwarcia ust u dentysty może dochodzić do skurczów mięśni, które nie dość, że są bardzo bolesne, ale też przedłużają naszą wizytę u stomatologa.

Zdrowe mięśnie twarzy…

… to przede wszystkim wolność od uciążliwego bólu i dyskomfortu na co dzień. Higiena mięśni, których autoterapię zaprezentowaliśmy, pozwoli cieszyć się swobodą ruchów żuchwy oraz uczuciem lekkości w obrębie twarzy, ale też szyi i głowy.

Jak wykonać rozluźnianie mięśni przyczepiających się do żuchwy i szczęki?

Na poniższym materiale wideo fizjoterapeuta Paweł z Centrum fizjoterapeuty pokazuje kilka technik, które pomogą rozluźnić napięte mięśnie twarzy:

 

W pierwszej kolejności należy rozluźnić mięśnie w ogólny sposób. W tym celu, tą część dłoni przykładamy do miejsca tuż pod kością jarzmową. Dociskamy dłonie do twarzy tak aby poczuć opór mięśniowy, a następnie przesuwamy dłonie do przyczepu końcowego mięśnia żwacza, czyli do kąta żuchwy. Ważnym jest, aby rozluźnić masowaną część twarzy.

Następnie, tą samą okolicę możemy rozluźnić nieco precyzyjniej, tym razem używając do tego zewnętrznej krawędzi palców obu dłoni. Docisk powinien być nieco mocniejszy niż poprzednio, ale taki, który nie wywoła nieprzyjemnego bólu masowanych mięśni. Warto pozwolić na bierne otwarcie ust, które wywołamy stosując odpowiednio mocny nacisk na masowane mięśnie.

Kolejnym etapem jest bierne otwarcie ust. W tym celu przykładamy tą część dłoni do brody i spokojnym ruchem, za pomocą dłoni otwieramy usta. Mięśnie poddawane takiemu rozciąganiu powinny być maksymalnie rozluźnione.

Później warto opracować mięśnie leżące pod żuchwą. Końce obu kciuków przykładamy do tego miejsca i spokojnym ruchem przesuwamy dłonie w przód, utrzymując kontakt pomiędzy kciukami a żuchwą. Należy uważać, aby nie wykonywać tego rozluźniania zbyt mocno z uwagi na mnogość zakończeń nerwowych i węzłów chłonnych w tej okolicy.

Ostatnim ćwiczeniem jest masaż poprzeczny. Układamy palce wzdłuż przebiegu mięśni, które chcemy poddać autoterapii. Następnie, dynamicznymi ruchami biegnącymi w poprzek mięśni wykonujemy automasaż. Dobrze, aby potrwał on od 1-2 minut.

Polecane produkty:

Rehabilitacja Wrocław
Autor: | 2017-10-21T11:55:10+00:00 21 Październik, 2017|Kategorie: Masaż|Tagi: , , , , , , , , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz