Reklama

Jak wzmocnić nasze serce? 4 naturalne sposoby

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Serce to nasz najważniejszy mięsień, którego choroby i dysfunkcje znacznie obniżają komfort życia. Dlatego dbanie o serce powinniśmy mieć wpisane jako priorytet na zdrowotnej liście. Większość naturalnych sposobów wspierania serca doskonale oddziałuje na cały organizm, co jest dodatkową zachętą do ich stosowania.

Jak wzmocnić nasze serce? 4 naturalne sposoby

Większa ilość ruchu

Globalne badanie INTERHEART, w ramach którego analizowane były czynniki ryzyka zawału serca wykazało, że w ponad 90 procentach przypadków można stwierdzić co najmniej jeden z dziewięciu czynników, które łatwo można ze swojego życia usunąć. Zalicza się do nich palenie papierosów, zaburzenia lipidowe, cukrzycę, otyłość brzuszną, czynniki psychospołeczne, zaburzenia lipidowe, niskie spożycie warzyw i owoców, regularne spożywanie alkoholu i brak aktywności fizycznej. Ten ostatni czynnik jest nie tylko samodzielnym powodem występowania zawałów, ale również koreluje z innymi: np. z otyłością.

Nasza praca i tryb życia wymuszają spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej. Przez to ruszamy się nawet kilkukrotnie mniej niż powinniśmy. Zdaniem kardiologów optymalna ilość ruchu to 5 godzin aktywności fizycznej na tydzień. Warto jednak rozpocząć od 5 sesji po 30 minut. Już 150 minut ruchu tygodniowo zmniejsza ryzyko chorób serca o kilkadziesiąt procent: wystarczy, aby był to spacer, trucht, jazda na rowerze czy joga.

Odpowiednia dieta bogata w cenne składniki

Za najzdrowszą dietę dla serca i całego organizmu uważa się od lat dietę śródziemnomorską, która bazuje na bardzo niewielkiej ilości czerwonego mięsa, dużej ilości ryb oraz świeżych warzyw i owoców, przy minimalnym udziale nabiału. Tymczasem w Polsce najczęściej stosowana dieta jest odwrotnością powyższej: mięsa w naszym kraju wciąż spożywa się dużo, ryby stanowią ułamek diety, a warzywa i owoce wciąż nie są dostatecznie doceniane.

Chcąc cieszyć się długo zdrowym sercem, warto do swojej diety włączyć takie powszechnie dostępne przez cały rok produkty jak śledzie i makrele; sezonowe polskie owoce i warzywa; warzywa strączkowe i kasze (ze szczególnym uwzględnieniem gryczanej i jaglanej), a także ograniczyć spożycie tłuszczów przetworzonych i zwierzęcych. W zamian można sięgać po nierafinowany olej rzepakowy lub olej lniany, który wykazuje silne działanie wspomagające funkcjonowanie serca.

Redukcja nadmiernych kilogramów

Otyłość zdaniem WHO jest już chorobą cywilizacyjną, z którą łączy się wiele chorób współtowarzyszących, jak cukrzyca, wysokie ciśnienie tętnicze, wysoki poziom cholesterolu. Zmniejszając masę ciała robimy dla wszystkich swoich organów, nie tylko serca, olbrzymią przysługę.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Ograniczenie ilości stresu

Ilość ruchu można łatwo zmierzyć, a nad dietą da się zapanować planując jadłospis. W przypadku tego cichego wroga sprawa jest znacznie trudniejsza: większość osób nie zdaje sobie sprawę z tego, że wiele ich przypadłości powodowanych jest chronicznym stresem. Pojawiające się pozornie bez przyczyny reakcje alergiczne, osłabiony układ odpornościowy, problemy ze snem, libido i apetytem, a także obniżony nastrój to często symptomy życia w ciągłym stanie pobudzenia nerwowego, które bardzo obciąża serce. Wydzielany w trakcie sytuacji stresowej kortyzol na dłuższą metę ma dewastujący wpływ na układ nerwowy i krwionośny. Pracując nad redukcją stresu, dbając o rozgraniczenie pracy od życia prywatnego i regularnie się wyciszając poprawiamy kondycję całego organizmu.

Dlaczego warto dbać o nasze serce?

Bez serca nie ma życia. To kluczowy element układu krwionośnego, dzięki któremu krew krąży w naszym organizmie dotleniając go i rozprowadzając substancje odżywcze. Dlatego nigdy nie powinniśmy bagatelizować dbania o ten organ: to dzięki niemu funkcjonujemy.

Źródła:

Kardiologia Inwazyjna nr 5 (12), ROK 2017, Piotr Jankowski „Zasady profilaktyki chorób układu krążenia w 2018 roku”.

Pubmed, ROK 2022, Karina Sanches Machado d’Alemida, Stefanny Ronchi Spillere, Priccila Zuchinali, „Mediterranean Diet and Other Dietary Patterns in Primary Prevention of Heart Failure and Changes in Cardiac Function Markers: A Systematic Review”.

Artykuł sponsorowany

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.