Reklama

Dlaczego warto biegać?

Spis treści

Koenzym Q10 promocja

Bieganie cieszy się coraz większą popularnością wśród osób preferujących aktywne spędzanie wolnego czasu. Widok rzeszy ludzi biegających po parkach, leśnych traktach, bieżniach czy biorących udział w zawodach, związane jest z szeregiem zalet, jakie towarzyszą tej plenerowej aktywności. Bieganie jest zdrowe, pozwala zgubić zbędne kilogramy oraz spędzić przyjemne chwile w gronie znajomych i przyjaciół. To jednak tylko niektóre spośród wielu korzyści, jakich dostarcza ta forma wysiłku fizycznego. W opinii wielu osób bieganie uzależnia i staje się sposobem na życie. Dlaczego warto biegać?

Dlaczego warto biegać?

Kto, jak, kiedy i gdzie może uprawiać bieganie?

Bieganie nie wymaga jakichś szczególnych warunków terenowych czy sprzętowych, dlatego można je uprawiać praktycznie wszędzie i o każdej porze roku. Aby rozpocząć przygodę z bieganiem wystarczy sportowy ubiór, wygodne buty i odrobina chęci. Szczególnie na początku, bowiem z… biegiem czasu – często łapie się prawdziwego bakcyla, dzięki któremu łatwo jest się zmobilizować nawet podczas gorszej pogody albo zmęczenia.

To sport dla każdego, ponieważ intensywność i specyfikę biegu z łatwością można dopasować do poziomu zaawansowania, wytrenowania oraz indywidualnych celów. Spora grupa osób biega dla zwykłej przyjemności, dla innych aktywność ta stanowi formę treningu ogólnorozwojowego, celem niektórych jest utrata wagi i zgrabna sylwetka, a część traktuje bieganie w kategoriach rywalizacji.

Rekreacyjne bieganie zwykle kojarzy się z niespiesznym truchtem oraz joggingiem, ale bywają też amatorzy sprintu czy treningów interwałowych. Biegaczy można spotkać niemal wszędzie – w parkach, na leśnych ścieżkach, na chodnikach w centrach miast, na stadionowych bieżniach, piaszczystych plażach czy na górskich szlakach.

Bieganie to nierzadko walka z własnymi słabościami oraz pokonywanie kolejnych granic, które z czasem zachęcają do rywalizacji. Olbrzymia popularność biegania objawia się dziś m.in. dużą liczbą organizowanych w trakcie roku imprez biegowych na odcinkach 5, 10 czy 15 km. Bardziej zaawansowani biegacze chętnie startują też w maratonach albo w biegach terenowych, w tym w ekstremalnych runmageddon’ach.

Bieganie – recepta na zdrowie i dobre samopoczucie

Liczne badania dowodzą, że bieganie ma korzystny wpływ na psychofizyczne zdrowie człowieka. Regularne uprawianie tej aktywności przyczynia się do utrzymywania w dobrym stanie układu mięśniowo-szkieletowego oraz sercowo-naczyniowego. To jednak nie wszystko, bowiem bieganie obniża ryzyko wystąpienia cukrzycy, redukuje zagrożenia związane z nadciśnieniem czy cholesterolem, a także sprzyja psychicznej regeneracji i stabilizacji.

Systematyczne bieganie wzmacnia układ krążenia, uelastycznia tętnice oraz obniża ciśnienie krwi, a tym samym i ryzyko zawału. Biegając dotleniamy organizm, poprawiamy pracę płuc i ogólną wydolność organizmu. Regularne bieganie wzmacnia strukturę kości, mięśni i stawów, dzięki czemu zmniejsza się tendencja wystąpienia osteoporozy oraz niepożądanej kontuzji. Tego rodzaju aktywność zapobiega ponadto depresji, ponieważ poprawia nastrój, redukuje stres i wpływa na dobre samopoczucie. Biegacze mają też z reguły świetny metabolizm i mogą cieszyć się lepszym snem.

Efektywne odchudzanie przez bieganie

Powszechną motywacją i motorem napędowym do biegania jest dla wielu osób chęć zrzucenia nadprogramowych kilogramów. Regularne bieganie o odpowiedniej intensywności zwiększa wydatek energetyczny organizmu, w rezultacie czego dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej. Aktywne bieganie w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą, właściwym nawodnieniem i suplementacją – pozwala na skuteczne odchudzanie oraz bezpieczną utratę wagi.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Warto pamiętać, że najbardziej efektywny proces spalania tkanki tłuszczowej ma miejsce w przedziale 50-70 proc. tętna maksymalnego (HRmax). Aby poznać swoje tętno maksymalne i utrzymywać w trakcie biegu jego odpowiedni pułap, dobrze jest zaopatrzyć się w profesjonalny pulsometr.

Bieganie na poprawę kondycji i motoryki

Wielu sportowców traktuje bieganie jako formę treningu ogólnorozwojowego, zwiększania wydolności oraz budowania kondycji. Co ciekawe, trening biegowy pozytywnie wpływa też na motorykę, która jest istotnym elementem skutecznej rywalizacji w innych dyscyplinach sportu. Niewielu wie, że bieganie odmładza komórki nerwowe i wspomaga proces ich regeneracji, przez co osobom uprawiającym biegi łatwiej jest utrzymać trzeźwy umysł oraz koncentrację.

Jeśli celem nadrzędnym jest poprawa ogólnej kondycji oraz progres wydolnościowy, to bieg powinien odbywać się w zakresie 70-85 proc. tętna maksymalnego. Utrzymywanie pulsu w przedziale powyżej wartości 85 proc. tętna maksymalnego zarezerwowane jest przede wszystkim dla wyczynowych sportowców i profesjonalnych biegaczy.

Stań się częścią biegowej społeczności!

Poza nielicznymi przypadkami, bieganie zaliczane jest raczej do grupy sportów indywidualnych, bowiem każdy pracuje w jego trakcie na własne cele. Nie od dziś wiadomo jednak, że wspólnie wylewany pot, a nierzadko również krew i łzy – potrafią skutecznie jednoczyć. Nie inaczej jest z bieganiem, dzięki któremu wspólnie trenujących lub rywalizujących ludzi łączy wyjątkowa i silna więź.

Rosnąca świadomość potrzeby dbania o zdrowie i moda na bieganie sprawiają, że społeczność pasjonatów tej formy fizycznej aktywności sukcesywnie się powiększa. Przynależność do społeczności biegaczy pozwala nawiązać nowe znajomości, umocnić przyjaźnie, działa motywująco i potęguje pewność siebie. Dzielenie wspólnej pasji, jaką jest bieganie – to nie tylko sposób na spędzanie czasu w miłej atmosferze, bowiem dla wielu osób stało się wręcz stylem życia.

Autor artykułu

Artykuł został opracowany we współpracy z Faneo, firmy oferującej spersonalizowane koszulki dla biegaczy. Oferta dostępna na stronie – https://faneo.net/na-zamowienie/koszulki-biegowe/.

Artykuł sponsorowany

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *