W drodze do istoty kobiecości

W drodze do istoty kobiecości – trening dna miednicy

Autor: Yvonne Keller, Judith Krucker, Marita Seleger

Wydawnictwo: AEM

popularnonaukowa

Data wydania: 2019

Wydanie II rozszerzone Kraków 2019

Liczba stron: 154

Język: polski

ISBN: 978-83-923444-2-1

Książka „W drodze do istoty kobiecości” autorstwa Y. Keller, J. Krucker oraz M. Seleger to dość nietypowa pozycja podzielona na 49 dni, przy czym każdy dzień odnosi się do poznawania swojego dna miednicy oraz doskonalenia jego funkcji. Książka kierowana jest do kobiet, które chcą nauczyć się odnajdywać mięśnie dna miednicy oraz napinać je i rozluźniać w sposób prawidłowy. Wydolne dno miednicy gwarantuje m.in. zadowolenie z życia seksualnego, właściwą kontynencję oraz łagodniejszy przebieg porodu. Książkę czyta się 49 dni, a każdego dnia należy wykonywać dokładnie objaśnione w niej zadania dotyczące dna miednicy.

Pierwsze dni skupiają się na doskonaleniu umiejętności właściwego wskazywania struktur dna miednicy, zawierają wartościowe elementy anatomii i fizjologii oraz uczą, jak napinać poszczególne warstwy mięśni dna miednicy. W kolejnych dniach, gdy czytelniczka posiada już podstawową wiedzę, przechodzi się do ćwiczeń zwiększających ruchomość miednicy, rozluźniających i zwiększających wytrzymałość mięśni dna miednicy, a także do profilaktyki inkontynencji oraz ergonomii dnia codziennego. Z każdym kolejnym dniem ćwiczenia są trochę bardziej zaawansowane. Do poruszanych tematów w książce można zaliczyć m.in.:

  • połączenie poszczególnych warstw dna miednicy z innymi częściami ciała (strefy reflektoryczne);
  • naukę kontroli i oceny, czy uruchamiane mięśnie należą do dna miednicy;
  • rodzaje, przyczyny i objawy nietrzymania moczu;
  • profilaktykę i terapię nietrzymania moczu;
  • analizę dzienniczka mikcji;
  • metody wyciszania pęcherza moczowego;
  • współzależność między dnem miednicy a przeponą oddechową;
  • wpływ postawy ciała na dno miednicy;
  • prawidłowe wykonywanie czynności dnia codziennego z uwzględnieniem ochrony dna miednicy;
  • wykorzystanie stożków dopochwowych, pessarów i kulek gejszy;
  • ból podczas stosunków seksualnych;
  • ziołolecznictwo.

Książka uczy jak prawidłowo pracować mięśniami dna miednicy w przypadku kobiet na każdym etapie życia – także w ciąży i podczas połogu. Prezentuje także najczęstsze błędy treningowe i mity krążące od wielu lat w środowiskach medycznych. Przykładem jest zaciskanie cewki moczowej podczas mikcji, co przez wiele lat polecane było jako trening dna miednicy, a jest sporym błędem. Książka zawiera obrazki, zdjęcia i wydzielone miejsca na własne uwagi czy obserwacje.

Rozdziały

Każdy rozdział opisany jest numerem dnia, którego dotyczy:

  1. Gdzie jest moje dno miednicy? (Ćwiczenia świadomościowe na stojąco);
  2. Dno miednicy (Obudzić i poczuć dno miednicy za pomocą obrazów);
  3. Zewnętrzna warstwa mięśni dna miednicy;
  4. Środkowa warstwa mięśni dna miednicy;
  5. Wewnętrzna warstwa mięśni dna miednicy;
  6. Zadania dna miednicy (Czy naprawdę pracuję dnem miednicy?, Kontrola w lusterku, Kontrola palcem / kontrola partnerska);
  7. Mężczyźni (Różnica między kobietą a mężczyzną, Ćwiczenia świadomościowe);
  8. Co to jest inkontynencja? (Wysiłkowe nietrzymanie moczu, Wzmacnianie – program podstawowy);
  9. Zespół pęcherza nadreaktywnego / nietrzymanie moczu z parcia naglącego;
  10. Poprawne nawyki w toalecie;
  11. Zatrzymanie strumienia moczu;
  12. Sposoby wyciszenia pęcherza;
  13. Woda (Sprawdź napięcie swojego dna miednicy, Zintensyfikuj pracę dna miednicy za pomocą głosu);
  14. Dobrze ukrwione dno miednicy, niepożądane działania uboczne treningu dna miednicy;
  15. Mam obniżenie narządu rodnego;
  16. Trening dna miednicy po operacjach w obrębie podbrzusza;
  17. Współzależność między dnem miednicy a przeponą;
  18. Oddychanie specjalne;
  19. Stopy (Jak stoję na stopach?);
  20. Nasze stopy w związku z dnem miednicy;
  21. Nie mam czasu (Trening dna miednicy podczas codziennych czynności);
  22. Dlaczego poprawna sylwetka jest ważna dla dna miednicy?;
  23. Odcinek lędźwiowy kręgosłupa, kość krzyżowa, kość ogonowa, miednica;
  24. Odcinek piersiowy kręgosłupa z klatką piersiową;
  25. Odcinek szyjny kręgosłupa i głowa;
  26. Siadanie, wstawanie, schylanie się;
  27. Wchodzenie po schodach, wędrowanie po górach, chodzenie, jazda samochodem;
  28. Siła środka (Przetaczanie miednicy na piłce softball);
  29. Zginacz biodra;
  30. Morela – kontynuacja;
  31. Orgazm a dno miednicy;
  32. Sensowne i bezsensowne ćwiczenia mięśni brzucha;
  33. Postawa wewnętrzna;
  34. Ciąża a trening dna miednicy;
  35. Gimnastyka w połogu;
  36. Równowaga – wewnętrzny balans;
  37. Zapalenie pęcherza;
  38. Wpływ diety w terapii nietrzymania moczu;
  39. Hormony w życiu kobiety. Cykl menstruacyjny. Tabletka antykoncepcyjna. Ciąża;
  40. Menstruacja – czerwona faza życia kobiety;
  41. Klimakterium i menopauza – czarna faza życia kobiety (Wskazówki dietetyczne w okresie klimakterium);
  42. Kilka refleksji na temat osteoporozy;
  43. Nietrzymanie gazów i stolca;
  44. Terapia elektrostymulacją i biofeedback;
  45. Środki pomocnicze przy inkontynencji i obniżeniu narządu rodnego;
  46. Wybór lekarza, lekarki;
  47. Chwile spokoju (Fale morza, Rozluźnienie we dwoje);
  48. Przekazujemy wiedzę młodym kobietom;
  49. Co dalej?