Promocja CyberMonday kwas hialuronowy bioalgi 1+1 Gratis

Witamina PP posiada inne nazwy: B3, niacyna i nikotynamid. Struktura chemiczna nikotynamidu jest podobna do budowy aminokwasu tryptofanu, który znajduje się między innymi w jajkach, mięsie i drobiu. Organizm człowieka może pokryć połowę zapotrzebowania na witaminę PP, przekształcając w nią tryptofan. Pozostała część musi być dostarczana z pożywieniem lub suplementami.

witamina pp, B3, niacyna, nikotynamid

Witamina PP – charakterystyka

Witamina ta jest łatwo rozpuszczalna w wodzie i alkoholu. Należy do najbardziej trwałych witamin, mało wrażliwych na wysokie temperatury oraz na działanie tlenu atmosferycznego, kwasów czy światła.

Działanie

Niacyna jest niezbędna do uwalniania energii z węglowodanów. Stosowana jest przez sportowców i osoby regularnie trenujące, ponieważ zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni, a także odpowiada za przemianę wodną w skórze.

Bierze udział w regulacji stężenia glukozy we krwi i poprawia krążenie. Dodatkowo wpływa korzystnie na wspieranie leczenia chorób ortopedycznych i reumatologicznych, gdyż poprawia funkcjonowanie i ruchomość stawów, sprzyja gojeniu się uszkodzonej tkanki chrzęstnej i działa przeciwzapalnie. W efekcie pomaga w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów oraz zapalenia kości i stawów.

W przypadku układu nerwowego, niacyna:

  • korzystnie wpływa na neurony mózgu;
  • przynosi ulgę w przypadkach różnego rodzaju lęków i bezsenności;
  • łagodzi objawy depresji.

Witamina PP wpływa również korzystnie na wygląd i urodę, gdyż utrzymuje zdrową skórę, łagodzi jej swędzenie, poprawia ukrwienie skóry oraz kondycję włosów. Właśnie dlatego często suplementuje się ją przy trądziku pospolitym, różowatym i odmrożeniach.

Dzienne zapotrzebowanie

Zalecana dzienna dawka wynosi 13 mg dla kobiet, natomiast dla mężczyzn 17 mg.

Sklep Spirulina

Gdy stosowana jest jako lek, musi być podawana w znacznie większych dawkach. Witaminę tę, zwłaszcza w dużych dawkach należy zażywać podczas posiłków po to, by zmniejszyć możliwość zaburzeń żołądkowych. Nie należy przyjmować dawek leczniczych razem z lekami zmniejszającymi stężenie cholesterolu.

Gdy mamy lęki lub depresję przyjmujemy 50 mg dziennie, taka dawka zazwyczaj znajduje się w preparatach zawierających grupę witamin B. Gdy cierpimy na bezsenność możemy przyjmować dawkę nawet 500 mg godzinę przed snem, natomiast przy zapaleniu stawów wyłącznie pod okiem lekarza, zwykle 500 mg trzy razy dziennie.

Niedobór witaminy PP

Już niewielki niedobór witaminy PP objawia się:

  • ogniskowym podrażnieniem skóry;
  • utratą łaknienia;
  • niestrawnością;
  • osłabieniem.

Znaczny niedobór prowadzi do wyniszczającej pelagry. Objawami tej choroby są między innymi: wysypka odsłoniętych miejsc skóry, wymioty, silne zaczerwienienie języka, zmęczenie i utrata pamięci.

Nadmiar witaminy PP w organizmie

Witamina PP w postaci nikotynamidu, zażywana w dawkach pokrywających dzienne zapotrzebowanie nie jest szkodliwa. Górna granica bezpiecznej dawki tej witaminy wynosi 1500 mg dziennie, czyli około 1000 razy więcej niż zalecana dawka. Jeśli lekarz przypisuje przez dłuższy czas duże dawki, może ona uszkodzić wątrobę. Dlatego osoby przyjmujące takie ilości powinny przeprowadzać okresowe badania czynności tego narządu.

Źródła

Bogatym jej źródłem są pokarmy wysokobiałkowe. Witamina PP znajduje się także w preparatach witaminowo-mineralnych oraz w produktach zbożowych wzbogaconych w tę i inne witaminy. Wśród bogatych źródeł niacyny znajdują się:

  • mięso – głównie kurczak i wołowina;
  • ryby;
  • spirulina;
  • orzechy;
  • pieczywo;
  • płatki zbożowe;
  • niektóre makarony;
  • nabiał, między innymi: jajka i mleko.

Zobacz również: Witamina B – witaminy z grupy B

Bibliografia

  1. Nagalski A., Bryła J., Zastosowanie niacyny w terapii, Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej, 61/2007.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław