Zagrożenia w górach – na co uważać

Strona główna/Zdrowie/Zagrożenia w górach – na co uważać
Kwas hialuronowy

Każdy zdobywca górskich szczytów musi być świadomy, że mogą wystąpić zagrożenia w górach. Chodzenie, a zwłaszcza wspinaczka po górach wymaga odpowiedniego poziomu sprawności fizycznej oraz środków ostrożności. Zaleca się wcześniejsze planowanie trasy, należy posiadać odpowiedni sprzęt i przygotowanie fizyczne.

Zagrożenia w górach - na co uważać

 

Zagrożenia w górach

1. Zagrożenia w górach – hipotermia

  • organizm dąży do utrzymania równowagi pomiędzy temperaturą wewnętrzną, a zewnętrzną. Przy intensywnym ochłodzeniu nie jest w stanie wytwarzać ciepła równie szybko, jak je traci;
  • hipotermia występuje gdy temperatura ciała spada poniżej 35°C;
  • do hipotermii dochodzi zwykle na skutek wypadku powodującego unieruchomienie człowieka;
  • hipotermia zawsze powinna być traktowana jako stan nagły;
  • stopień ciężkości hipotermii zależy od kilku czynników:

               – budowa fizyczna – osoby szczupłe mają większą podatność na wychłodzenie
               – stan zdrowia ofiary – jeżeli jest wyczerpana, osłabiona, łatwiej ulega hipotermii
               – stan odżywienia – wystąpienie hipotermii jest bardziej prawdopodobne u osoby niedożywionej
               – odzież – nieprofesjonalna lub przemoczona zwiększa ryzyko wychłodzenia organizmu

  • można wyróżnić trzy stopnie ciężkości hipotermii:

               – łagodna – temperatura ciała wynosi 32-35°C
               – umiarkowana – temperatura ciała wynosi 25-32°C
               – ciężka –temperatura ciała poniżej 25°C

Postępowanie w przypadku hipotermii

  • należy odizolować ofiarę od ziemi za pomocą koca lub podkładu izolującego;
  • okryć ofiarę najlepiej kocem termoizolacyjnym, który odbija i utrzymuje ciepło człowieka;
  • obłożyć ofiarę ciepłymi przedmiotami np. butelki z podgrzaną wodą (uwaga, aby nie spowodować oparzeń);
  • jeśli ubranie ofiary jest mokre należy je zmienić;
  • dobrze jest tulić ofiarę, aby przekazać jej swoje ciepło;
  • nie powinno się przemieszczać ofiary, jeśli wystąpi konieczność to bardzo delikatnie, ponieważ można spowodować zatrzymanie akcji serca;
  • jeśli ofiara jest przytomna należy podać ciepłe, słodkie płyny do picia;
  • wezwać służby medyczne.

2. Zagrożenia w górach – choroba wysokościowa

Choroba wysokościowa jest to stan pojawiający się na skutek szybkiej zmiany wysokości, kiedy organizm nie zdąży przystosować się do zmniejszonej ilości tlenu. Bardziej podatne na chorobę wysokościową są osoby mieszkające na co dzień w dużo niżej położonych obszarach. Z upływem czasu spędzonego na dużej wysokości organizm przyzwyczaja się do zmniejszonego stężenia tlenu i dolegliwość ta ustępuje.

25% osób wchodzących na wysokość powyżej 2000 m cierpi na chorobę wysokościową.
Ponad 50% osób wchodzących na wysokość powyżej 4000 metrów cierpi na chorobę wysokościową.

Objawy choroby wysokościowej

W formie łagodnej:

  • osłabienie;
  • ból i zawroty głowy;
  • nudności i wymioty;
  • zaburzenia żołądkowo-jelitowe.

W formie ciężkiej:

  • zaburzenia równowagi;
  • zaburzenia stanu psychicznego;
  • stan zapalny kończyn dolnych.

Objawy choroby wysokościowej mogą pojawić się szybciej u dzieci. Nie wolno ich lekceważyć, ponieważ mogą przyjąć poważniejszy stan, a nawet spowodować śmierć.

Zapobieganie chorobie wysokościowej:

  • wysokość należy zwiększać w czasie umożliwiającym organizmowi dostosowanie się od nowych warunków;
  • powyżej 2000 m wysokości najlepiej stosować zasadę wchodzenia wyżej do około 300 metrów dziennie.

3. Zagrożenia w górach – urazy narciarskie

Ryzyko urazów związanych z uprawianiem narciarstwa występuje zawsze i jest tym większe, im mniejsze jest wcześniejsze przygotowanie fizyczne i mniej profesjonalny sprzęt. Większość urazów w narciarstwie dotyczy kończyn dolnych, pozostałe zachodzą w takich obszarach, jak: nadgarstki, łokcie, kręgosłup, barki oraz głowa. Najczęstsze urazy to zwichnięcie i skręcenie stawu, a poważniejsze to zerwanie więzadeł, ścięgien, pęknięcia łąkotek i chrząstek.

Urazy narciarskie – zapobieganie:

  • przed jazdą należy wykonać rozgrzewkę obejmującą wszystkie ruchy w stawach kończyn dolnych, górnych i kręgosłupa;
  • odpoczywać co najmniej co dwie godziny;
  • zachować szczególną ostrożność na początku (mięśnie mniej rozgrzane) i na końcu (mięśnie osłabione) jeżdżenia;
  • pić napoje izotoniczne i spożywać produkty wysokoenergetyczne (np. banany);
  • nie jeździć po spożyciu alkoholu.

Uraz może być spowodowany niewłaściwym sposobem wstawania po upadku nawet częściej, niż samym upadkiem. Jeżeli wstawanie powoduje ból, należy zmienić jego sposób, a jeśli dolegliwość jest intensywna – zaprzestać próby wstawania i wezwać pomoc.

Zagrożenia w górach – co jeszcze warto wiedzieć?

Podczas uprawiania sportów zimowych często dochodzi do podrażnienia spojówek na skutek ekspozycji oczu na słońce i jego odbicia w śniegu. Aby temu zapobiec należy stosować specjalne okulary dla narciarzy z odpowiednim filtrem UV. Również z powodu słońca powinno się stosować kremy z wysokim wskaźnikiem filtra słonecznego, aby zapobiec oparzeniom słonecznym.

Polecane produkty:

  Ból pleców leczenie

Zostaw komentarz