Marchew – na co jest dobra?

//Marchew – na co jest dobra?
Kwas hialuronowy

Marchew – na co jest dobra?

Marchew

Marchew – botaniczna nazwa – Daucus carota – niezwykle uniwersalna i dostępna niemal w każdym miejscu na świecie, a do tego znana jest od wieków. Historycy uważają, że marchewki były uprawiane przez starożytnych Greków i Rzymian, już za czasów Pilinusza Starego i cesarza Tyberiusza. Marchew należy do rodziny baldaszkowatych, termin pochodzący od parasola jak kwiat klastra na szczycie roślin z tej rodziny. Podobne, z którymi powiązana jest marchew to koper włoski, pietruszka, koperek i anyż.

Kolor marchwi ewoluował od czarnego, po różowy, żółty i biały, aż do pomarańczowego, najbardziej znanego dla nas podobno tuż po V wieku naszej ery.

W dzisiejszej kuchni marchew znajdziemy praktycznie wszędzie, od zup warzywnych po sałatki. Mogą to być również soki, czy przygotowane pod przekąski. Marchew może być krojona, tarta, duszona, w postaci puree, a także pieczona jak frytki – jak zostanie przygotowana już inwencja twórcza. Jakby nie była podana, marchew posiada niezwykle długą listę zalet zdrowotnych.

Korzyści zdrowotne wynikające z marchwi

Kiedy dzieci pytają czy to prawda, że marchewki są dobre dla oczu, można odpowiedzieć twierdząco, ponieważ są one bardzo bogate w witaminę A, substancji odżywczej dla dobrego widzenia. W rzeczywistości marchew jest „napakowana” w beta-karoten, a następnie przekształcona w witaminę A w wątrobie. Warto zwrócić uwagę, że beta-karoten nie może być wytwarzane w organizmie i musi być dostarczane z dietą.

To nie przypadek, że „karoten” z w języku angielskim brzmi jak „marchew” (Carrot). Słowo powstało na początku XIX wieku przez niemieckiego naukowca, po tym jak skrystalizował on związek karotenu z marchwi. Beta-karoten jest jednym z ponad 600 karotenoidów, pigmentem, który nadaje barwę żółtkom jaj, pomidorom, owocom, ciemnym warzywom liściastym i niektórym owocom morza.

Znana z ochrony przed promieniowaniem ultrafioletowym, marchew jest również stosowana z powodzeniem w profilaktyce podczas chorób serca i udaru mózgu, jako okład zapobiegający infekcji podczas skaleczeń i zadrapań, dla zachowania młodej i pięknie wyglądającej skóry, do oczyszczania jelita grubego oraz usuwania toksyn.

Zawarty w marchwi wapń, fosfor i magnez pomaga budować mocne kości i zdrowy układ nerwowy. Wapń jest szczególnie ważny dla zdrowego mięśnia sercowego. Fosfor jest niezbędny do zmiękczenia i wygładzenia skóry, wzmocnienia zębów, włosów i kości. Magnez natomiast jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój umysłowy, trawienie tłuszczów i wchłanianie składników pokarmowych.
Dodatkowo marchew zawiera potas, witaminy C i B6, miedź, kwas foliowy, a także tiamina.

Badania przeprowadzone na marchwi

W 2011 roku badania wykazały przytłaczające dowody, że bioaktywne substancje chemiczne zawarte w sokach z marchwi mogą odgrywać rolę w leczeniu niektórych nowotworów, w tym białaczki, ze względu na beta-karoten i przeciwutleniacze znajdujące się w warzywie.
Marchew również jest wymieniana na liście żywienia dla obniżenia ryzyka zachorowań na raka pęcherza moczowego w badaniach Medical Center w San Diego.

Podczas gdy uczono nas, że surowe warzywa mają najwyższą wartość odżywczą, o dziwo, ostatnie badania wykazały, że gotowanie pomaga zwiększyć korzyści zdrowotne.

Badania przeprowadzone na Uniwersytecie w Arkansas skoncentrowały się na aktywności antyoksydacyjnej surowych marchwi z gotowanymi. Wynik był taki, że purre, gotowana marchew nie tylko zachowała wartości odżywcze, ale w rzeczywistości zawierała bardziej zdrowe właściwości niż gdy spożywane na surowo. W ciągu czterech tygodni, stwierdzono, że kwasy fenolowe i poziom beta-karotenu wzrósł dramatycznie, gdy marchew została podgrzana.

Badania wykazały również, że działanie antyoksydacyjne nadal było bardzo wysokie w puree z marchwi, nawet po tygodniu chłodzenia. Chociaż po tym okresie poziom spadł, jednak nie do poziomu marchwi w postaci surowej.

To ogromne korzyści, ponieważ przeciwutleniacze usuwają wolne rodniki z organizmu, co z kolei może pomóc w zapobieganiu chorób przewlekłych, jak nowotwory, choroba Alzheimera, zespół jelita drażliwego, a także wielu innym problemom zdrowotnym.

Podsumowując

Marchew zawiera wyższy poziom beta-karotenu niż inne warzywa lub owoce. Dlaczego jest to ważne? Beta-karoten nie tylko daje marchwi charakterystyczny kolor, ale co ważniejsze, zmienia się w wątrobie w witaminę A. Warto też podkreślić korzyści zdrowotne w całym organizmie, w tym także zahamowanie wzrostu komórek nowotworowych. Marchew jest stosowana w wielu różnych produktach spożywczych, ponieważ są bardzo pożywne i smaczne.

Polecane produkty:

  Rehabilitacja kadry olimpijskiej
Autor: | 2014-09-24T21:26:27+00:00 24 Wrzesień, 2014|Kategorie: Zdrowie|Tagi: , , , , , , |1 komentarz

1 komenarz

  1. Magda 12 listopada 2014 w 17:19- Odpowiedz

    Warto dodać, że aby przyswoić witaminy zawarte w marchwi, należy do niej zjeść chociaż skipkę chleba z masłem, ważne żeby był tłuszcz, gdyż witaminy takie jak A D E i K są rozpuszczalne tylko w tłuszczach, jedząc samą marchew czy pijąc sam sok z marchwi przyswaja się tylko barwnik dajacy naszej skórze lekko pomarańczową barwę ;)

Zostaw komentarz