Kim jest endomorfik?

//Kim jest endomorfik?
Fotodepilacja Wrocław

Endomorfik to człowiek charakteryzujący się specyficznym typem budowy ciała. Cechuję go masywna budowa, a często o ludziach z takim typem budowy mówi się, że są ,,grubej kości”. Występuje u nich spowolniony metabolizm. Endomorficy są w szczególności narażeni na nadwagę, ponieważ mają tendencję do przybierania na masie.

Kim jest endomorfik

Białka czy cukry?

Organizm człowieka potrzebuję do rozwoju białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin oraz minerałów. Zapotrzebowanie na konkretne budulce są różne i wynikają z posiadanego wieku, trybu życia, chorób czy właśnie typu budowy ciała. Szacuję się, że endomorficy powinni spożywać więcej białka, mniej natomiast węglowodanów i tłuszczów, szczególnie tych nasyconych. W codziennej diecie powinni unikać produktów wysoko przetworzonych oraz fast-foodów.

Co powinien jeść, a czego unikać endomorfik?

Najczęstszymi błędami popełnianymi przez endomorfików są: ograniczania w jedzeniu posiłków oraz nieregularne ich spożywanie. Znaczne ograniczania pokarmów najczęściej skutkuję zrzuceniem zbędnych kilogramów, ale i efektem jo-jo. Co więcej taki sposób odżywania może w dłuższej perspektywie czasu zaszkodzić zdrowiu. Organizm potrzebuję wszystkich składników odżywczych. Należy jedynie zachować umiar i odpowiednie proporcje spożywanych pokarmów. W przypadku endomorfików ważne jest zwiększenie metabolizmu. Pomocne jest przy tym regularne jedzenie małych posiłków co pewien okres czasu oraz spożywanie produktów bogatych w błonnik. Ważne jest też picie wody – czasami głód jest mylony z pragnieniem. Ograniczyć należy cukry proste.
Przykładami pokarmów niewskazanych dla endomorfików są: cukier, słodkie bułki i pieczywo czy fast-foody. Zalecane są natomiast warzywa, produkty zbożowe, szczególnie pełnoziarniste, kasze, orzechy.

Trening czyni mistrza?

Endomorficy mają często dużo tkanki tłuszczowej. Jednak taka budowa ciała może być zaletą dla osób chcących zostać kulturystami lub lubiących treningi. Mięśnie osoby o tym typie budowy ciała często dobrze reagują na treningi. Tak więc dobre efekty zarówno sportowe, jak i przy chęci zmiany wyglądu przyniosą odpowiednio dobrany trening oraz dostosowana dieta.

Suplementy diety – jakie są wskazane, a jakie nie?

Osoba o typie budowy zwanej endomorficzną może również pomyśleć o suplementacji. Dobrym pomysłem jest spożywanie czarnuszki, zwanej także jako czarny kminek. Pomaga ona na dolegliwości gastrologiczne, które mogą pojawić się podczas zmiany sposobu żywienia. Organizm, który do tej pory miał dostarczaną bardzo małą ilość produktów zbożowych może początkowo mieć problemy z ich trawieniem, mimo że są one zdrowe. Każda zmiana żywieniowa musi być stopniowa i wymaga czasu aby organizm w pełni się do niej przystosował.
W przypadku osób trenujących warto pamiętać, że główną rolę w spalaniu tkanki tłuszczowej i budowaniu mięśni pełnią regularny trening oraz zbilansowana dieta. Niektóre suplementy diety mogą pomóc organizmowi w pewnych procesach czy problemach. Jednak należy pamiętać o zdrowiu. Stosowanie sterydów może wydawać się łatwą drogą do zdobycia wymarzonej sylwetki, czy siły jednak w dłuższym okresie czasu przyniesie więcej szkód i problemów dla organizmu niż korzyści.

Podsumowania słów kilka

Endomorficy (i nie tylko) powinni dbać o zdrowy tryb życia, pamiętać o regularnej aktywności fizycznej oraz stosować odpowiednią dietę. Ważne jest aby była ona zbilansowana, bogata we wszystkie niezbędne do funkcjonowania organizmu składniki. W przypadku endomorfików wskazane jest przyspieszenie metabolizmu jednak trzeba robić to z umiarem i stopniowo przyzwyczajać organizm do zmiany żywienia.

Rehabilitacja Wrocław

Zostaw komentarz