Ektomorfik – jak zdrowo przybrać na masie?

//Ektomorfik – jak zdrowo przybrać na masie?

Ektomorfik to specyficzny typ budowy, charakteryzujący się smukłą sylwetką, niewielkim obwodem kości i minimalnie przyspieszonym metabolizmem. Problemem osób o tej budowie ciała jest utrzymanie prawidłowej masy, ponieważ zapotrzebowanie na kalorie jest spore, ale jednocześnie rośnie wrażliwość organizmu na szkodliwe substancje.

Ektomorfik – jak zdrowo przybrac na masie

Skąd bierze się masa?

Podstawowym budulcem ludzkiego organizmu jest białko, natomiast w przypadku ektomorfików nie wystarczy dostarczyć większych ilości aminokwasów, aby przybrać na wadze, ponieważ w ich przypadku metabolizm jest nieco przyspieszony, co nie pozwala na efektywne gromadzenie energii. Jaki to ma związek? Otóż odbudowa białek jest procesem czasochłonnym i wymagającym sporych nakładów energetycznych, który organizm ektomorfika nie jest w stanie ponieść. W związku z tym ektomorfik rzadko kiedy musi zwiększać ilość białka w diecie – znacznie częściej konieczne jest zwiększenie kaloryczności posiłków przy zachowaniu ich wartości odżywczej, jeśli chodzi o inne substancje.

Sposoby na dodanie energii

Najgorszym możliwym posunięciem jest zawsze wizyta w fast-foodach. Owszem, wartość kaloryczna takiego posiłku jest wysoka, jednak pod względem wszystkich pozostałych związków chemicznych jest to jedzenie ubogie. Kolejnym problemem jest fakt, że energia ta pochodzi ze złych źródeł – w każdej diecie określone jest, jaka część energii będzie pozyskana z konkretnych grup substancji chemicznych. W przypadku fast-foodów zbyt duży jest udział tłuszczów i cukrów prostych.
Doskonałym sposobem na dodanie energii są owocowe koktajle. Zawierają one bardzo dużo witamin i błonnika, co pozwala regulować przemianę materii, a jednocześnie właściwy jest stosunek cukrów prostych i złożonych. Warto odnotować, że zdecydowana większość owoców zawiera też pewne ilości tłuszczu – niewielkie i energetycznie nieznaczne, ale wystarczające na przykład do skutecznego rozpuszczenia wybranych witamin.

Suplementacja dla ektomorfików

Algi takie jak Spirulina mogą bardzo pomóc ektomorfikom, ponieważ zawierają wiele związków chemicznych będących naturalnymi regulatorami metabolizmu. Oznacza to w praktyce, że Spirulina, choć jej ilość jest zbyt mała, aby bezpośrednio wpłynęła na bilans energetyczny, może regulować przeróżne szlaki metaboliczne, hamując nieco rozpędzoną przemianę materii i dając organizmowi szansę na nadbudowanie utraconej masy. Oczywiście jednocześnie nie można pominąć działania wzmacniającego, które jest o tyle ważne, że kiedy toczą się procesy rekonstrukcyjne, ilość energii, jaką organizm może przeznaczyć na układ immunologiczny, spada – Spirulina stoi na straży bezpieczeństwa organizmu w okresie zwiększonego zapotrzebowania energetycznego.

Podsumowanie

Problemy ektomorfików wymagają kompleksowego podejścia. Samo dostarczenie budulca i energii czasem nie wystarcza, ponieważ nie można z dnia na dzień przestawić całego metabolizmu bez szkody dla ustroju. Ważne jest, aby przybierając masę ciała robić to stopniowo, równocześnie kontrolując także procesy immunologiczne czy zdolność ruchową oraz odporność na stres. Często zmiana jednego czynnika wpływa na wiele aspektów funkcjonowania organizmu człowieka.

Polecane produkty:

Zostaw komentarz