Witamina PP – działanie, zapotrzebowanie, niedobór i źródła

///Witamina PP – działanie, zapotrzebowanie, niedobór i źródła

Witamina PP – inne nazwy: B3, niacyna i nikotynamid. Struktura chemiczna nikotynamidu jest podobna do budowy aminokwasu tryptofanu, który znajduje się między innymi w jajkach, mięsie i drobiu. Organizm człowieka może pokryć połowę zapotrzebowania na witaminę PP, przekształcając w nią tryptofan. Pozostała część musi być dostarczana z pożywieniem lub suplementami.

witamina pp, B3, niacyna, nikotynamid

 

Bogatym jej źródłem są pokarmy wysokobiałkowe. Witamina PP znajduje się także w preparatach witaminowo-mineralnych oraz w produktach zbożowych wzbogaconych w tę i inne witaminy.

Witamina PP – działanie:

  • jest niezbędna do uwalniania energii z węglowodanów;
  • bierze udział w regulacji stężenia glukozy we krwi;
  • utrzymuje zdrową skórę;
  • zachowuje prawidłowe czynności układów nerwowego i pokarmowego;
  • pomaga w leczeniu reumatoidalnego zapalenia stawów oraz zapalenia kości i stawów;
  • poprawia funkcjonowanie i ruchomość stawów;
  • zwiększa siłę i wytrzymałość mięśni;
  • działa przeciwzapalnie;
  • sprzyja gojeniu się uszkodzonej tkanki chrzęstnej;
  • korzystnie wpływa na neurony mózgu i układ nerwowy;
  • przynosi ulgę w przypadkach depresji, lęków i bezsenności;
  • hamuje rozwój cukrzycy pierwotnej I typu (która na ogół pojawia się przed 30 rokiem życia);
  • poprawia krążenie;
  • łagodzi objawy zapalenia stawów;
  • łagodzi objawy depresji;
  • poprawia ukrwienie skóry oraz kondycję włosów;
  • jest stosowana przy trądziku pospolitym, różowatym i odmrożeniach;
  • działa odczulająco;
  • łagodzi swędzenie skóry;
  • odpowiada za przemianę wodną w skórze.

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę PP:

Zalecana dzienna dawka wynosi 13 mg dla kobiet, natomiast dla mężczyzn 17 mg. Gdy stosowana jest jako lek, musi być podawana w znacznie większych dawkach. Witaminę tę, zwłaszcza w dużych dawkach należy zażywać podczas posiłków po to, by zmniejszyć możliwość zaburzeń żołądkowych. Nie należy przyjmować dawek leczniczych razem z lekami zmniejszającymi stężenie cholesterolu. Gdy mamy lęki lub depresję przyjmujemy 50 mg dziennie, taka dawka zazwyczaj znajduje się w preparatach zawierających grupę witamin B. Gdy cierpimy na bezsenność możemy przyjmować dawkę nawet 500 mg godzinę przed snem, natomiast przy zapaleniu stawów wyłącznie pod okiem lekarza, zwykle 500 mg trzy razy dziennie.

Niedobór witaminy PP:

Już niewielki niedobór witaminy PP objawia się ogniskowym podrażnieniem skóry, utratą łaknienia, niestrawnością i osłabieniem. Znaczny niedobór prowadzi do wyniszczającej pelagry. Objawami tej choroby są między innymi: wysypka odsłoniętych miejsc skóry, wymioty, silne zaczerwienienie języka, zmęczenie i utrata pamięci.

Nadmiar witaminy PP w organizmie:

Witamina PP w postaci nikotynamidu, zażywana w dawkach pokrywających dzienne zapotrzebowanie nie jest szkodliwa. Górna granica bezpiecznej dawki tej witaminy wynosi 1500 mg dziennie, czyli około 1000 razy więcej niż zalecana dawka. Jeśli lekarz przypisuje przez dłuższy czas duże dawki, może ona uszkodzić wątrobę. Dlatego osoby przyjmujące takie ilości powinny przeprowadzać okresowe badania czynności tego narządu.

Witamina PP – źródła:

  • kurczak
  • wołowina
  • ryby
  • spirulina
  • orzechy
  • pieczywo
  • płatki zbożowe
  • niektóre makarony
  • nabiał, między innymi: jajka i mleko

Witamina PP dostępna jest w kapsułkach i tabletkach.

Polecane produkty:

Zostaw komentarz