RSQ Technologies

Witamina B2 to inaczej ryboflawina. Jest to złożony organiczny związek chemiczny, pełniący w organizmie bardzo ważne funkcje. Ryboflawina zaliczana jest do witamin z grupy B, ponieważ to prekursor dwóch ważnych koenzymów, a także jest ona rozpuszczalna w wodzie. Promieniowanie UV doprowadza do jej niszczenia.

Witamina B2 i jej wpływ na organizm

 

Witamina B2 – charakterystyka

Witamina B2 została odkryta w 1879 roku pod mikroskopem fluoryzującym jako żółtozielony składnik mleka, który dopiero w 1933 roku został zidentyfikowany jako ryboflawina, czyli witamina B2.

Substancja ta bierze udział w przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów w energię. Można ją znaleźć w wielu pokarmach. Jest między innymi dodawana do wzbogacanego pieczywa jak również do płatków śniadaniowych. Witamina B2 łatwo rozkłada się pod wpływem światła słonecznego.

Zbyt małe przyjmowanie tej witaminy wiąże się często z niedoborem innych witamin z grupy B, co zdarza się u osób w podeszłym wieku i u alkoholików. Jako suplement ryboflawina występuje osobno lub w zestawie z innymi witaminami z grupy B (czyli witamina B kompleks) oraz w preparatach wielowitaminowych.

Zobacz również: Witamina K – funkcje, niedobór, źródła

Dzienne zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie dzienne na tą witaminę wynosi 1,3 mg dla mężczyzn, a dla kobiet 1,1 mg.

Działanie witaminy B2

Witamina B2 działa wielokierunkowo. Między innymi:

Sklep Spirulina
  • bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, które utrzymują prawidłowe tempo przemiany materii i sprzyjają dostawie energii do komórek;
  • uczestniczy w wytwarzaniu komórek odpornościowych, które zwalczają zakażenia;
  • razem z żelazem bierze udział w tworzeniu się krwinek czerwonych, które transportują tlen do wszystkich komórek ciała;
  • jest niezbędna do przekształcenia witamin B6 i PP w ich czynne postacie;
  • tworzy związki wzmacniające działanie przeciwutleniaczy (na przykład witaminy E, które chronią komórki przed wolnymi rodnikami);
  • leczy rany pooperacyjne, oparzenia i inne urazy, w efekcie czego utrzymuje tkanki w zdrowiu;
  • wspomaga aktywność przeciwutleniaczy;
  • zmniejsza skutecznie częstotliwość występowania migreny oraz łagodzi jej objawy (przyczyną migreny mogą być zubożenie rezerw energii w tkance mózgowej);
  • leczy zaburzenia skórne, takie jak: trądzik różowaty, łuszczyca;
  • razem z witaminą B6 i PP jest stosowana w terapii wielu schorzeń nerwów, między innymi w drętwieniu i mrowieniu;
  • pomaga przy chorobie Alzheimera, padaczce i stwardnieniu rozsianym;
  • pomaga przy chorobie niedokrwistości sierpowej;
  • działa wspomagająco w leczeniu trądziku pospolitego i różowatego.

Korzystnie wpływa na układ pokarmowy, ponieważ reguluje metabolizm kwasów tłuszczowych i zmienia pożywienie w energię. Dodatkowo witaminę tą stosuje się w przypadkach lęków, stresów, a także zmęczenia. Dzięki temu bierze udział w odnowie tkanek organizmu, wpływając korzystnie nie tylko na zdrowie, ale i samopoczucie.

Szczególną uwagę należy zwrócić na wpływ witaminy B2 na wzrok. Przeciwdziała bowiem tworzeniu się zaćmy, czyli zmętnieniu soczewek upośledzających widzenie głównie u osób starszych (okuliści zachęcają wszystkich, a w szczególności tych, którzy mieli w rodzinie przypadki zaćmy by przez całe życie systematycznie zażywali odpowiednie dawki ryboflawiny).

Źródła witaminy B2

Nie ma określonego rodzaju pożywienia, w którym można ją znaleźć. Są to zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. W efekcie niedobory tej witaminy zazwyczaj nie występują, a przy zbilansowanej, zdrowej diecie są niemal niemożliwe. Bogatymi źródłami witaminy B2 są:

  • produkty pochodzenia zwierzęcego – mleko, ser, jogurt, wątroba, wołowina, ryby, jajka;
  • produkty roślinne – pełnoziarniste pieczywo, płatki śniadaniowe, owoce awokado, grzyby, zarodki pszenicy, mąka sojowa, warzywa liściaste, spirulina, mniszek lekarski;
  • inne – piwo, drożdże.

Niedobór witaminy B2

Głównymi objawami niedoboru tej witaminy są:

  • zapalenie i pęknięcia kącików ust;
  • zwiększenie wrażliwości na światło słoneczne powodujące łzawienie, pieczenie i swędzenie oczu;
  • skóra wokół nosa, na brwiach i płatkach uszu łuszczy się;
  • może wystąpić wysypka na pachwinach;
  • niekiedy zmniejsza się liczba krwinek czerwonych (niedokrwistość) co powoduje ogólne osłabienie, przekrwienie oczu, wypadanie włosów, zawroty głowy, powstawanie prosaków.

Zobacz również: Niedobór witaminy D

Nadmiar witaminy B2

Nadmiar ryboflawiny nie jest szkodliwy, ponieważ organizm wydala nadwyżki tej witaminy z moczem. Kiedy stosujemy duże dawki, mocz przybiera kolor jaskrawożółty.

Osoby, które zażywają preparaty wpływające na zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2, na przykład doustne środki antykoncepcyjne, antybiotyki lub leki psychotropowe, powinny zapytać lekarza o jej dawkowanie. Nie wolno zażywać ryboflawiny pijąc alkohol, ponieważ upośledza on jej wchłanianie w przewodzie pokarmowym.

Zobacz również: Biotyna – witamina H – Witamina B7

Bibliografia

  1. Strunz U., Witaminy – czy i dlaczego pomagają?, Wydawnictwo Vital, Białystok 2019.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław