Witamina B2 i jej wpływ na organizm

///Witamina B2 i jej wpływ na organizm

Witamina B2 to inaczej ryboflawina. Jest to złożony organiczny związek chemiczny, pełniący w organizmie bardzo ważne funkcje. Ryboflawina zaliczana jest do witamin z grupy B, ponieważ to prekursor dwóch ważnych koenzymów, a także jest ona rozpuszczalna w wodzie. Promieniowanie UV doprowadza do jej niszczenia.

Witamina B2 i jej wpływ na organizm

 

Witamina B2 została odkryta w 1879 roku pod mikroskopem fluoryzującym jako żółtozielony składnik mleka, który dopiero w 1933 roku został zidentyfikowany jako ryboflawina, czyli witamina B2. Substancja ta bierze udział w przemianach białek, tłuszczów i węglowodanów w energię. Można ją znaleźć w wielu pokarmach. Jest między innymi dodawana do wzbogacanego pieczywa jak również do płatków śniadaniowych. Witamina B2 łatwo rozkłada się pod wpływem światła słonecznego. Zbyt małe przyjmowanie tej witaminy wiąże się często z niedoborem innych witamin z grupy B, co zdarza się u osób w podeszłym wieku i u alkoholików. Jako suplement ryboflawina występuje osobno lub w zestawie z innymi witaminami z grupy B (czyli witamina B kompleks) oraz w preparatach wielowitaminowych.

Działanie witaminy B2:

  • bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, które utrzymują prawidłowe tempo przemiany materii i sprzyjają dostawie energii do komórek;
  • uczestniczy w wytwarzaniu komórek odpornościowych, które zwalczają zakażenia;
  • razem z żelazem bierze udział w tworzeniu się krwinek czerwonych, które transportują tlen do wszystkich komórek ciała;
  • jest niezbędna do przekształcenia witamin B6 i PP w ich czynne postacie;
  • z witamina tą powstają związki wzmacniające działanie przeciwutleniaczy (na przykład witaminy E, które chronią komórki przed wolnymi rodnikami);
  • utrzymuje tkanki w zdrowiu;
  • leczy rany pooperacyjne, oparzenia i inne urazy;
  • jest ważna aby oczy i nerwy mogły prawidłowo funkcjonować;
  • chroni wiele tkanek organizmu, w szczególności soczewki oczu;
  • wspomaga aktywność przeciwutleniaczy;
  • przeciwdziała tworzeniu się zaćmy, czyli zmętnieniu soczewek upośledzających widzenie głównie u osób starszych (okuliści zachęcają wszystkich, a w szczególności tych, którzy mieli w rodzinie przypadki zaćmy by przez całe życie systematycznie zażywali odpowiednie dawki ryboflawiny);
  • zmniejsza ona skutecznie częstotliwość występowania migreny oraz łagodzi jej objawy (przyczyną migreny mogą być zubożenie rezerw energii w tkance mózgowej);
  • leczy zaburzenia skórne, takie jak: trądzik różowaty, łuszczyca;
  • ryboflawina razem z witaminą B6 i PP jest stosowana w terapii wielu schorzeń nerwów, między innymi w drętwieniu i mrowieniu;
  • pomaga przy chorobie Alzheimera, padaczce i stwardnieniu rozsianym;
  • witaminę tą stosuje się w przypadkach lęków, stresów, a także zmęczenia;
  • pomaga przy chorobie niedokrwistości sierpowej;
  • zmienia pożywienie w energię;
  • bierze udział w odnowie tkanek organizmu;
  • reguluje metabolizm kwasów tłuszczowych;
  • działa wspomagająco w leczeniu trądziku pospolitego i różowatego.

Niedobór witaminy B2 – objawy:

  • zapalenie i pęknięcia kącików ust;
  • zwiększenie wrażliwości na światło słoneczne powodujące łzawienie, pieczenie i swędzenie oczu;
  • skóra wokół nosa, na brwiach i płatkach uszu łuszczy się;
  • może wystąpić wysypka na pachwinach;
  • niekiedy zmniejsza się liczba krwinek czerwonych (niedokrwistość) co powoduje ogólne osłabienie, przekrwienie oczu, wypadanie włosów, zawroty głowy, powstawanie prosaków.

Witamina B2 – dzienne zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie dzienne na tą witaminę wynosi 1,3 mg dla mężczyzn, a dla kobiet 1,1 mg.

Źródła witaminy B2:

mleko, ser, jogurt, wątroba, wołowina, ryby, pełnoziarniste pieczywo, płatki śniadaniowe, jajka, owoce awokado, grzyby, drożdże, zarodki pszenicy, mąka sojowa, warzywa liściaste, spirulina, mniszek lekarski, piwo.

Nadmiar

Nadmiar ryboflawiny nie jest szkodliwy, ponieważ organizm wydala nadwyżki tej witaminy z moczem. Kiedy stosujemy duże dawki, mocz przybiera kolor jaskrawożółty.

Osoby, które zażywają preparaty wpływające na zwiększone zapotrzebowanie na witaminę B2, na przykład doustne środki antykoncepcyjne, antybiotyki lub leki psychotropowe, powinny zapytać lekarza o jej dawkowanie. Nie wolno zażywać ryboflawiny pijąc alkohol, ponieważ upośledza on jej wchłanianie w przewodzie pokarmowym.

Polecane produkty:

1 komenarz

  1. Luki 16 grudnia 2015 w 10:27- Odpowiedz

    Heh teraz już wiem dlaczego mam osłabiony wzrok i łzawienie…

Zostaw komentarz