Biotyna – Witamina H – Witamina B7

Kwas hialuronowy

Biotyna

(z gr. „bios”, oznacza „życie”) znana również jako witamina B7 i witamina H. Jest rozpuszczalną w wodzie składową kompleksu witaminy B, która odgrywa ważną rolę w metabolizmie białek i cukrów. Jest niezbędna do regulowania procesu przemiany materii. Biotyna podróżuje po krwiobiegu, a jej nadmiar lub ilości niewykorzystane zostają wydalane wraz z moczem. Oznacza to, że organizm nie tworzy rezerw witaminy B7, zatem trzeba ją przyjmować codziennie z pożywieniem. Niedobory biotyny zdarzają się niezmiernie rzadko. Jednak osoby spożywające duże ilości przetworzonej żywności powinny pomyśleć o suplementacji tą witaminą.

Biotyna włosy paznokcie

Biotyna będąc witaminą z grupy B występuje naturalnie w produktach spożywczych. Dodatkowo biotyna produkowana jest przez nasz organizm, a dokładniej przez bakterie, które żyją w jelitach. Niestety ta forma biotyny jest słabo przyswajalna przez organizm i zdarza się, że jej niedobór może wystąpić. Biotynę znajdziemy również (oprócz żywności) w preparatach multiwitaminowych, jak również jest ona dostępna jako osobny preparat. Główną jej postacią jest D-biotyna.

Biotyna jest do kupienia w postaci:

– kapsułek;
– tabletek;
– żelu;
– płynu.

Biotyna – właściwości:

– wzmacnia włosy, skórę i paznokcie. Dlatego też znajdziemy ją w wielu produktach kosmetycznych i zdrowotnych dla skóry i włosów;
– pomaga chorym na cukrzyce utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi;
– wspomaga przetwarzanie węglowodanów, białek i tłuszczów przez organizm.

Źródła biotyny:

szeroka gama spożywanych produktów zawiera biotynę. Żaden produkt nie ma jej w dużych ilościach, ale i tak powinno to zaspokajać dzienne zapotrzebowanie organizmu.

Wymienione niżej produkty mają najwięcej tej witaminy:

– żółtko (surowe). Białko jajka zmniejsza skuteczność biotyny znajdującej się w żółtku. Osoby, które spożywają tylko białka jaj przez wiele lat bez suplementacji biotyną mogą mieć ryzyko niedostarczenia wystarczającej ilości witaminy B7;
– wątróbka;
– orzeszki ziemne;
– drożdże;
– chleb razowy;
– ser (cheddar);
– wieprzowina;
– łosoś;
– awokado;
– maliny;
– kalafior (surowy);
– produkty sojowe;
– owsianka;
– ryż;
– jęczmień;
– rośliny strączkowe;
– pełnoziarniste produkty pszenne;
– jadalne kasztany.

Biotyna – działanie:

Biotyna bierze udział w produkcji enzymów oraz w przebudowie węglowodanów, białek i tłuszczów. Wpływa na stan włosów, skóry i paznokci oraz wspomaga przetwarzanie glukozy, która stanowi podstawowe „paliwo” organizmu, niezbędne do zajścia różnych procesów. Ponadto biotyna niezbędna jest do wydzielania hormonów podczas stresu oraz utrzymania prawidłowej relacji między mózgiem, a układem nerwowym.
Spożywanie biotyny w postaci suplementu (preparatu wzbogaconego o biotynę) wzmocni nasze słabe paznokcie, by nie były kruche i łamliwe oraz pozytywnie wpłynie na wypadanie włosów – hamując ten proces (o ile czynnikiem wypadania włosów jest niski poziom tej witaminy).
Zapotrzebowanie na biotynę wzrasta w momentach stresowych (depresja, lęk, strach), gdy wydzielane są hormony stresu.
Korzystne działanie biotyna odgrywa również u chorych na cukrzycę. Zwiększa wpływ organizmu na insulinę – dzięki czemu utrzymuje poziom cukru we krwi na pożądanym (niskim) poziomie. Dodatkowo może ochronić komórki nerwowe przed uszkodzeniami podczas cukrzycy. Pomaga również w zwalczeniu wysypki u niemowląt.

Zapotrzebowanie organizmu na biotynę:

Nie określono (oficjalnie) zalecanych dziennych dawek biotyny. Niemniej jednak 30 – 100 µg biotyny w zupełności wystarcza do tego, aby organizm pracował prawidłowo. Niekiedy mogą być wskazane większe dawki, wówczas decyduje o tym lekarz.

Niedobór biotyny:

Niedobór biotyny u osób dorosłych jest czymś niemalże niemożliwym, jednak może wystąpić. Do niedoborów może doprowadzić długotrwałe przyjmowanie antybiotyków czy leków przeciwpadaczkowych.

Niedobór biotyny objawy

U niemowląt niedobór biotyny może objawiać się łojotokowym zapaleniem skóry. Stan ten charakteryzuje się suchym łuszczeniem się skóry głowy (ciemieniucha).
Braki biotyny wynikają z letargu i depresji. Mogą spowodować zwiększoną nerwowość czy apatie, niekiedy prowadząc do halucynacji.

Inne objawy to:
niedokrwistość, wysoki poziom cukru we krwi oraz podwyższony poziom cholesterolu, zapalenia skóry czy błon śluzowych. Ponadto zaburzenia snu, w tym również bezsenność, anemia, uczucie lęku, bóle mięśni oraz cierpnięcie dłoni, utrata apetytu, bladość skóry, mdłości oraz owrzodzenia języka. Zbyt małe ilości biotyny przyczynić się mogą dodatkowo do złej kondycji włosów, które mogą zacząć wypadać oraz paznokci, które mogą stać się łamliwe, kruche oraz rozdwojone. Badania pokazują, że niedoborom biotyny towarzyszyć może powiększenie wątroby.

Nadmiar biotyny:

Nie odnotowano dotychczas negatywnych następstw przyjmowania biotyny w nadmiarze.

Polecane produkty:

  Rehabilitacja kadry olimpijskiej

Zostaw komentarz