Spirulina – wszystko co powinniśmy wiedzieć

///Spirulina – wszystko co powinniśmy wiedzieć

Spirulina

to naturalna alga, która rośnie w dziewiczych, wysokogórskich jeziorach – spirulina słodkowodna lub słonych basenach wodnych o wysokim pH – spirulina morska.

Zalety spiruliny

Główną zaletą spiruliny jest jej niesamowicie wysoka zawartość białka, bo aż 60-65%. Dla porównania mięso i produkty rybne mają pomiędzy 15% a 35%. Białko znajdujące się w spirulinie jest także o wiele łatwiej przyswajalne przez nasz organizm niż białko zwierzęce, a co bardzo ważne nie wykazuje żadnych obciążających efektów ubocznych dla organizmu. Spirulina zawiera wszystkie 8 niezbędnych aminokwasów, egzogennych, które musimy dostarczać do organizmu z zewnątrz, ponieważ nie potrafimy ich wytwarzać. Dlatego spirulina jest ulubionym białkiem roślinnym wśród sportowców i miłośników fitness.

Spirulina jest bogata w fytocjaninę. Polipeptyd ten oddziałuje na szpik kostny, co z kolei powoduje produkcję białych krwinek i dotlenia czerwone krwinki.

Spirulina zawiera beta-karoten – źródło witaminy A – jej ilość jest od 20 do 25 razy większa niż w marchewce. W swoim składzie posiada także witaminy B1, B2, B12. Witamina B12 ma wpływ na poprawę pamięci, jak również zapobiega anemii. Spirulina zawiera 2,5 razy więcej tej witaminy niż w wątrobie zwierzęcej. Inne witaminy wchodzące w skład tej algi to biotyna, kwas pantotenowy (B5), kwas foliowy (B9, B11), witamina E oraz witamina C.
Dodatkowo spirulina zawiera kwas DHA (dokozaheksaenowy) i GLA (gamma-linolenowy) – bardzo ważny przy redukcji “złego” cholesterolu. Zapobiega też chorobom serca oraz nadciśnieniu.

Spirulina posiada w swoim składzie ponad 4000 naturalnych substancji odżywczych, takich jak mikro i makroelementy, witaminy, minerały, pierwiastki śladowe oraz inne składniki, które są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dla porównania 1 gram spiruliny posiada tyle wartości odżywczych co 1 kilogram warzyw.

 

Spirulina widziana pod mikroskopem

Spirulina widziana pod mikroskopem

Korzyści przyjmowania – właściwości Spiruliny

Antyalergiczne działanie

Zawarty w spirulinie kwas pantotenowy wpływa zapobiegawczo przed alergiami.

Antywirusowe działanie

Na Uniwersytecie Farmaceutyczno – Medycznym w Toyamie w Japonii przeprowadzono badania, które wykazały, że wapń zawarty w spirulinie daje najlepsze efekty w leczeniu wirusów takich jak grypa, różyczka czy pokrzywka.

Przeciwnowotworowe działanie

Beta-karoten znajdujący się w spirulinie zapobiega nowotworom. Natomiast fytocjanina i chlorofil hamują rozwój komórek rakowych.

Ciąża

U kobiet, które są w ciąży poziom biotyny stopniowo zmniejsza się. Uważa się nawet, że może to wpływać na mniejszą masę płodu. Dodatkowo uzupełnienie biotyny (która zawarta jest w spirulinie) poprawia stan spychiczny przyszłej mamy.

Kobiety będące wegeteriankami mają zapotrzebowanie na witamine B12 i cynk. Cynk przyjmowany w czasie ciąży zmniejsza ryzyko na urodzenie dziecka o niedowadze. Wpływa również na poprawę ogólnego stanu płodu.

Kwas foliowy przyjmowany przed zapłodnieniem, jak również w pierwszych 6 tygodniach w dużym stopniu prowadzi do zmniejszenia wystąpienia wad ośrodkowego układu nerwowego u dziecka.

W ostatnim trymestrze ciąży dochodzi do dużego zapotrzebowania na wapń i fosfor ze względu na kształtowanie się układu kostnego. Dodatkowo wapń przyjmowany w czasie ciąży prowadzi do obniżenia ciśnienia krwi i zmniejsza ryzyko wystąpienia przedwczesnego porodu.

Cukrzyca

Diabetycy szczególnie potrzebują składniki pokarmowe takie jak beta-karoten, cynk, magnez, mangan, potas, witaminy A, B1, B2, B5, B6, B12 i C. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wszystkie te substancje znajdują się w spirulinie.

Biotyna, co wykazały badania, pobudza proces przemiany glukozy, która powstaje w wątrobie i w niej jest magazynowana. Stabilizuje także poziom glukozy we krwi. Substancje te są szczególnie ważne dla osób chorych na cukrzycę. Dodatkowe dawki witaminy B7 (inaczej biotyna lub witamina H) wpływają na poprawę przemiany glukozy.

Nadwaga

Spirulina stosowana jest jako uzupełnienie brakujących substancji przez osoby odchudzające się. Dostarcza organizmowi niezbędnych witamin i minerałów. Charakteryzuje się niską zawartością tłuszczy i kalorii. Dodatkowo spirulina reguluje metabolizm, a zawarta w niej tyrozyna pomaga kontrolować apetyt.

Mózg i prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego

Spirulina zawiera 8 aminokwasów, które dostarczone muszą być z pożywieniem, ponieważ organizm nie jest w stanie samemu ich wyprodukować. Nie może ich zabraknąć, gdyż są one potrzebnym budulcem do produkcji hormonów czy odżywki dla mózgu. Ich niedobór jest przyczyną dużej ilości chorób. Spirulina zbudowana jest z kompletnych aminokwasów, co przyczynia się do odbudowy układu nerwowego, a także ochrony komórek nerwowych.

Biotyna zawarta w spirulinie współdziała również z takimi aminokwasami jak izoleucyna, leucyna, walina. Są to substancje białkowe aktywne w mięśniach. Ma to duże znaczenie w zaopatrywaniu nerwów w energie.

Biotyna ma również na prawidłową funkcję układu nerwowego, samopoczucie, witalność, jak również odczuwanie bólu.

Nerki

W przypadku problemu z nerkami osoby potrzebują fosforu, który w połączeniu z innymi witaminami, likwiduje kamienie powstałe w wyniku nadmiernej kumulacji kwasu kwasu moczowego. Wspomaga to również proces oczyszczania dróg moczowych.

Osoby starsze

Niedobory składników odżywczych, a także niedostateczne już możliwości wchłaniania tych substancji, jak również okres menopauzy, wpływają znacznie na organizm osób starszych. Spirulina charakteryzuje się bardzo wysoką biodostępnością (wchłanianiem) i utrzymuje organizm w dobrej kondycji dostarczając niezbędne substancje.

Paznokcie, skóra, włosy

Biotyna zawarta w spirulinie bierze udział w syntezie białek, cukrów i kwasów tłuszczowych, co ma duży wpływ na właściwą funkcjonowanie paznokci, skóry i włosów. Biotyna pomocna jest również w leczeniu młodzieńczego trądziku, ponieważ zapobiega nadmiernemu łojotokowi, a także wzmożonej czynności gruczołów łojowych.

Więcej informacji o spirulinie znajdą Państwo na stronie www.spirulina.pl, a także www.spirulinabio.pl.

Polecane produkty:

1 komenarz

  1. pewna 29 maja 2016 w 23:19- Odpowiedz

    http://www.spirulina.pl/ – bardzo dobre źródło na temat spiruliny.

Zostaw komentarz