Rolfing

Spis treści

Rolfing (znany również pod pojęciem integracji strukturalnej) to metoda umożliwiająca rozluźnienie nadmiernie napiętych mięśni i skróconej powięzi. Przywraca w efekcie równowagę i prawidłowe położenie struktur ciała. Nie jest to zwykły masaż – od masażu odróżnia się skupieniem na powięzi i stronie emocjonalnej pacjenta. Na rolfing należy udać się jedynie do doświadczonego i przeszkolonego terapeuty. Nie jest to bowiem metoda, z której można bezpiecznie korzystać w przypadku samouków.

Rolfing

Historia rolfingu

Twórcą metody była Ida Rolf – nowojorska biochemiczka, która początkowo nazwała ją „the recipe”, co w przekładzie z języka angielskiego oznacza przepis lub sposób na coś. Stworzenie formuły zajęło jej blisko 25 lat. Ostatecznie stanowiła ona zbiór technik, określonych celów i ruchów, w połączeniu dających widoczny, odczuwalny i długo utrzymujący się efekt terapeutyczny.

Na czym polega rolfing?

Podstawą rolfingu jest założenie, że źródło fizycznego oraz emocjonalnego bólu leży w tkance łącznej, głównie powięzi, a także w jej relacji z grawitacją. Jeśli jakiekolwiek czynniki zewnętrzne zaburzają naturalną relację między powięzią a grawitacją, następuje pojawienie się silnego dyskomfortu i bólu. Towarzyszy temu poczucie braku integracji i równowagi wewnętrznej.

Rolfing podchodzi bardzo holistycznie do zdrowia i tematu ciała ludzkiego. Dzięki temu koncentruje się na symptomach generujących ból i dyskomfort, skupiając się na całym organizmie, a nie tylko na części, w której te dolegliwości występują. Dodatkowo łączy zarówno oddziaływania na ciało, jak i na umysł.

Rolfing – jak przebiega?

Rolfing to nie jeden zabieg, lecz seria około 10 sesji trwających od godziny do półtorej. Plan pojedynczej sesji jest wcześniej dokładnie przemyślany. Po całej serii zauważa się odczuwalną lekkość całego ciała, zmianę podejścia do problemów i ważnych tematów życiowych oraz relaksację. Na organizm oddziałuje mniej stresu, pojawiają się nowe możliwości ruchowe i nie tylko. Po zakończeniu serii 10 zabiegów poleca się 3-4 sesje w ciągu roku celem podtrzymania uzyskanych rezultatów.

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina

Na pierwszej sesji miejsce ma szczegółowy wywiad z pacjentem. Jego celem jest zdobycie wszystkich informacji na temat stylu życia, chorób, przebytych kontuzji, a nawet podejścia do świata. Wszelkie restrykcje i nieprawidłowości znalezione w ciele (lub niekiedy psychice) terapeuta uwalnia za pomocą odpowiedniego dotyku. Często wprowadza się elementy czynnego ruchu pacjenta.

Działanie rolfingu

Rolfing działa kompleksowo na cały organizm człowieka, ponieważ:

  • przywraca wewnętrzną równowagę;
  • uwalnia adhezję włókien tkanki łącznej;
  • wspomaga odchudzanie i walkę z cellulitem;
  • uwalnia napięcia, likwiduje restrykcje zgromadzone w tkance łącznej;
  • otwiera i wyostrza zmysły;
  • zwiększa możliwości ruchowe własnego ciała;
  • poszerza granice świadomości, umożliwia głęboką relaksację;
  • pozwala przezwyciężyć fizyczne i psychiczne ograniczenia;
  • zmniejsza chroniczne napięcia czy dolegliwości bólowe;
  • pomaga prawidłowo postrzegać siebie samego i swoje otoczenie.

Ze względu na tak wszechstronne działanie, rolfing jest techniką często towarzyszącą psychoterapii. Dodatkowo wykorzystuje się ją przy medytacji, jodze czy tai-chi. Pozwala zgłębić w jeszcze większym stopniu dyscypliny związane z ciągłą pracą nad ciałem i umysłem.

Dla kogo rolfing?

Z zabiegów rolfingu powinny skorzystać przede wszystkim osoby żyjące w ciągłym stresie, mające poczucie niskiej samooceny i małej wartości osobistej oraz znerwicowane. To także dobry wybór przy wadach postawy, chronicznych bólach czy przebytych kontuzjach. Rolfing może urozmaicać przerwy międzytreningowe sportowców. Wskazań jest niezwykle wiele. Chcąc skorzystać z pozytywnego działania rolfingu najlepiej udać się do specjalisty na konsultację i upewnić się, że w tym konkretnym przypadku to właśnie rolfing okaże się jedną ze skuteczniejszych metod.



Polecane produkty:

Bibliografia

  1. Marsh S., Rolfing: Structural Integration as American Metaphysical Religiosity, 2011.
  2. Jacobson E., Structural Integration: Origins and Development, Journal of alternative and complementary medicine, 9/2011.
  3. Myers T., Kurkowski M., Integracja strukturalna Idy Rolf, Praktyczna Fizjoterapia, 12/2016.

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *