Masaż jest jednym z najpopularniejszych zabiegów, a jego wykonanie może być różne w zależności od stosowanej techniki oraz wymagań pacjenta. Nawet w obrębie jednej grupy masaży, fizjoterapeuta może dość dowolnie dobierać chwyty, czas wykonywania poszczególnych ruchów, a przede wszystkim siłę, z jaką oddziałuje na ciało pacjenta. Te cechy wpływają na efektywność masażu i poprawę komfortu.

Masaż - idealny na jesienne wieczory

Masaż idealny na jesienne wieczory

Tak naprawdę każdy rodzaj masażu będzie idealny na jesienne wieczory – przede wszystkim te związane z oddziaływaniem ciepła. Do takich zabiegów zalicza się np. masaż bańką chińską czy gorącymi kamieniami. Jesienne wieczory są zwykle chłodne i ponure, dlatego wiele osób szuka przyjemnych metod na rozgrzanie się i relaksację.

To szczególnie ważne także po to, zby uchronić się przed jesienną depresją.

Zobacz również: rodzaje masażu – 10 najbardziej popularnych

Masaż klasyczny

Masaż klasyczny, zwany także masażem leczniczym, jest zabiegiem trwającym do godziny. Masażysta w czasie zabiegu używa zwykle dużej siły, rozpoczynając jednak sesję technikami głaskania, które są delikatne i mają na celu rozgrzanie skóry i położonych pod nią tkanek.

Kolejne techniki (rozcierania, ugniatania, oklepywania i inne) muszą oddziaływać nie tylko na skórę, ale także na głęboko położone mięśnie, w związku z czym pierwsze zabiegi z serii masaży klasycznych mogą być nieco nieprzyjemne dla osób, które wcześniej nigdy na masażu nie były. Jest to objaw normalny i nie powinien nikogo niepokoić. Uczucie dyskomfortu mija zwykle już przy 3-4 zabiegu, a cała seria powinna ich mieć do 10, w skrajnych przypadkach do 12.

W jesienny wieczór taki zabieg doskonale rozgrzewa i pobudza, działając niemal tak samo skutecznie, jak długi spacer.

Zobacz również: metodyka masażu mięśni szkieletowych

Masaż relaksacyjny

Masaż relaksacyjny, który składa się z chwytów pozornie niekiedy podobnych do chwytów masażu leczniczego, jest od niego zdecydowanie delikatniejszy. Ruch dłoni masażysty jest płynny, a celem masażu jest przede wszystkim rozluźnienie mięśni i podniesienie miejscowej temperatury ciała. Taki masaż sprzyja odprężeniu, ale także normalizuje przebieg wielu procesów biochemicznych, w tym trawienia i koi nerwy.

Sklep Spirulina

Masaże relaksacyjne można wykonywać samą oliwką albo z dodatkiem olejków eterycznych, które modyfikują działanie ruchu masażysty – mogą pobudzać, odżywiać, oczyszczać skórę albo uspokajać. Masaże relaksacyjne przeciwdziałają depresji, dlatego w okresie jesiennym bardzo często zaleca się je osobom z wahaniami nastrojów.

Masaż sportowy

Masaż sportowy (izotoniczny) polega na masowaniu napiętych mięśni. Doskonale wzbogaca to jesienne sesje treningowe, przyspieszając regenerację i rozwój masy mięśniowej. Dodatkowo do pewnego stopnia zastępując ćwiczenia, jeśli na przykład pogoda wybitnie im nie sprzyja.

Nie każdy masażysta potrafi poprawnie wykonać masaż sportowy – to trudna sztuka, a w dodatku wymaga sporej siły i pochłania dość dużo czasu. W przeciwieństwie do masażu klasycznego i relaksacyjnego, sportowy najczęściej wykonywany jest na małych partiach ciała. Przykładowo może dotyczyć wyłącznie kończyn lub grzbietu.

Tego rodzaju masaż bardzo przydaje się w celu pobudzenia przepływu krwi. Dodaje energii i wzywa do działania, dlatego na jesień jest szczególnie ważny.

Jak urozmaicić jesienny masaż?

Masaże można z powodzeniem łączyć zarówno z innymi formami aktywności, jak też można – oczywiście jeśli masażysta ma do tego odpowiednie kwalifikacje – łączyć różne techniki, na przykład masażu klasycznego i relaksacyjnego, dostosowując typ masażu do indywidualnych potrzeb pacjenta.

Można także do masażu używać:

  • olejków aromaterapeutycznych;
  • bambusów;
  • kamieni do masażu (zimnych albo gorących);
  • stempli ziołowych.

Oczywiście każda z tych technik charakteryzuje się nieco innym działaniem na organizm. Jednak z pewnością dobry masażysta będzie w stanie podpowiedzieć, jak na jesień nie wpaść w depresję, odgonić napięcie związane z pracą, a przy tym zadbać o dobrą sylwetkę.

Metodyka masażu

Na poniższym filmie pokazujemy jak wykonać masaż, a także jak wyglądają jego poszczególne techniki. Warto zastosować je na drugiej osobie po ciężkim dniu w pracy:

Bibliografia

  1. Schutt K., Masaż relaksacyjny. Wszystkie techniki, Wydawnictwo RM, Warszawa 2011.
  2. Magiera L., Klasyczny masaż leczniczy, Wydawnictwo BIO-STYL, Kraków 2006.

 

Aktualizacja:

Rehabilitacja Wrocław