Masaż – idealny na jesienne wieczory

///Masaż – idealny na jesienne wieczory
Targi oraz kongres medycyny fizykalnej i rehabilitacji

Jak wykonać masaż? Może on być różny w zależności od stosowanej techniki oraz wymagań pacjenta. Nawet w obrębie jednej grupy masaży, fizjoterapeuta może dość dowolnie dobierać chwyty, czas wykonywania poszczególnych ruchów, a przede wszystkim siłę, z jaką oddziałuje na ciało pacjenta. Te cechy wpływają na efektywność masażu i poprawę komfortu.

Masaż - idealny na jesienne wieczory

Masaż klasyczny

Masaż klasyczny, zwany także masażem leczniczym, jest zabiegiem trwającym do godziny. Masażysta w czasie zabiegu używa zwykle dużej siły, rozpoczynając jednak sesję technikami głaskania, które są delikatne i mają na celu rozgrzanie skóry i położonych pod nią tkanek. Kolejne techniki (rozcierania, ugniatania, oklepywania i inne) muszą oddziaływać nie tylko na skórę, ale także na głęboko położone mięśnie, w związku z czym pierwsze zabiegi z serii masaży klasycznych mogą być nieco nieprzyjemne dla osób, które wcześniej nigdy na masażu nie były. Jest to objaw normalny i nie powinien nikogo niepokoić. Uczucie dyskomfortu mija zwykle już przy 3-4 zabiegu, a cała seria powinna ich mieć do 10, w skrajnych przypadkach do 12. W jesienny wieczór masaż klasyczny doskonale rozgrzewa i pobudza, działając niemal tak samo skutecznie, jak długi spacer.

Masaż relaksacyjny

Masaż relaksacyjny, który składa się z chwytów pozornie niekiedy podobnych do chwytów masażu leczniczego, jest od niego zdecydowanie delikatniejszy. Ruch dłoni masażysty jest płynny, a celem masażu jest przede wszystkim rozluźnienie mięśni i podniesienie miejscowej temperatury ciała. Taki masaż sprzyja odprężeniu, ale także normalizuje przebieg wielu procesów biochemicznych, w tym trawienia i koi nerwy. Masaże relaksacyjne można wykonywać samą oliwką albo z dodatkiem olejków eterycznych, które modyfikują działanie ruchu masażysty – mogą pobudzać, odżywiać, oczyszczać skórę albo uspokajać. Masaże relaksacyjne przeciwdziałają depresji, dlatego w okresie jesiennym są bardzo często zalecane osobom z wahaniami nastrojów.

Masaż sportowy

Masaż sportowy (izotoniczny) polega na masowaniu napiętych mięśni. Doskonale wzbogaca to jesienne sesje treningowe, przyspieszając regenerację i rozwój masy mięśniowej, a także do pewnego stopnia zastępując ćwiczenia, jeśli na przykład pogoda wybitnie im nie sprzyja. Nie każdy masażysta potrafi poprawnie wykonać masaż sportowy – to trudna sztuka, a w dodatku wymaga sporej siły i pochłania dość dużo czasu. W przeciwieństwie do masażu klasycznego i relaksacyjnego, masaż sportowy najczęściej wykonywany jest na małych partiach ciała, np. tylko na kończynach albo tylko na plecach. Tego rodzaju masaż bardzo przydaje się w celu pobudzenia przepływu krwi. Dodaje energii i wzywa do działania, dlatego na jesień jest szczególnie ważny.

Jak urozmaicić jesienny masaż?

Masaże można z powodzeniem łączyć zarówno z innymi formami aktywności, jak też można – oczywiście jeśli masażysta ma do tego odpowiednie kwalifikacje – łączyć różne techniki, na przykład masażu klasycznego i relaksacyjnego, dostosowując typ masażu do indywidualnych potrzeb pacjenta. Można także do masażu używać olejków aromaterapeutycznych, dodatkowych akcesoriów, na przykład bambusów, kamieni do masażu (zimnych albo gorących), stempli ziołowych itd. Oczywiście każda z tych technik charakteryzuje się nieco innym działaniem na organizm, ale z pewnością dobry masażysta będzie w stanie podpowiedzieć, jak na jesień nie wpaść w depresję, odgonić napięcie związane z pracą, a przy tym zadbać o dobrą sylwetkę.

Jak wykonać masaż?

Na poniższym filmie pokazujemy jak wykonać masaż, a także jak wyglądają jego poszczególne techniki. Warto zastosować je na drugiej osobie po ciężkim dniu w pracy:

  Materace Hilding

Zostaw komentarz