Promocja CyberMonday kwas hialuronowy bioalgi 1+1 Gratis

Taping mięśnia czworobocznego jest częstą techniką stosowaną celem rozluźnienia tego mięśnia, bądź poprawy jego funkcji, jeśli znajduje się w hipotonii. Kinesiotaping stanowi idealne uzupełnienie terapii bądź utrwalenie uzyskanych na wizycie efektów leczniczych.

 

Taping mięśnia czworobocznego

W przypadku mięśnia czworobocznego można zastosować gotową aplikację, dostępną do kupienia w odpowiednio wyposażonym sklepie lub wyciąć ją własnoręcznie z taśmy kinesiotaping nawiniętej na rolkę.

W przypadku użycia gotowego produktu, całość aplikacji prezentuje się następująco:

  1. Oczyszczenie oraz odtłuszczenie skóry w celach lepszej przyczepności plastra, a następnie usunięcie w razie konieczności owłosienia ze skóry. Wszelkie włoski spowodują m.in. dyskomfort podczas zdejmowania aplikacji.
  2. Przygotowanie aplikacji;
  3. Przyjęcie przez pacjenta odpowiedniej pozycji do plastrowania.
  4. Zaaplikowanie plastra zgodnie z metodyką.

W związku z tym, w pierwszej kolejności należy wziąć gotową aplikację w kształcie litery „Y”. W następnej kolejności należy oderwać papierową osłonę z podstawy (ogona) i umieścić plaster w okolicy przyczepu mięśnia czworobocznego (wyrostek barkowy łopatki).

Teraz poleca się pacjentowi rozciągnąć mięsień czworoboczny (pochylić głowę w przeciwną stronę, a następnie w przód – zgiąć). W tej pozycji górne ramię taśmy kieruje się wzdłuż przebiegu włókien mięśnia czworobocznego, a dokładniej wzdłuż jego górnej granicy. Fizjoterapeuta napina taśmę (około 70% napięcia) pozostawiając jej końcówkę bez napięcia.

Kolejnym krokiem jest potarcie plastra, aby zwiększyć jego przyleganie. To ważny element plastrowania, ponieważ klej zwiększa swoją aktywność pod wpływem ciepła. Dzięki temu cała aplikacja nie będzie odstawać i utrzyma się dłużej na ciele.

Sklep Spirulina

Następnie dolne ramię taśmy należy skierować wzdłuż górnego brzegu łopatki i napiąć taśmę (około 70% napięcia), końcówkę pozostawiając bez napięcia. Warto ponownie potrzeć plaster, aby zwiększyć jego przyleganie. Analogicznie można okleić drugą stronę.

Na poniższym filmie możemy zobaczyć jak wygląda oklejanie plastrami do kinesiotapingu na mięsień czworoboczny:

Punkt spustowy mięśnia czworobocznego

Okleja się także punkty spustowe mięśni. W tym celu należy wyciąć 4 aplikacje w kształcie litery “I” o długości około 4-5 cm i zaokrąglić ich końce celem lepszej przyczepności. Następnie wystarczy odszukać punkt spustowy na przebiegu mięśnia czworobocznego. To właśnie on będzie stanowić środek całej aplikacji.

Teraz chwyta się za końce jednego plastra i stosując technikę mięśniową nakleja w ten sposób, aby punkt spustowy znajdował się w jego centrum. Pozostałe plastry należy naklejać kolejno w formie gwiazdki. Po każdej aplikacji należy pamiętać, aby potrzeć plaster celem aktywacji kleju.

Zobacz również: Techniki kinesiotapingu.

Podsumowanie

Wyżej wymieniono jedną z technik wykorzystania kinesiotapingu na mięsień czworoboczny. Istnieje jeszcze wiele innych sposobów oklejania i rodzajów nacięć. Jednak mimo przekazywanej przez nas wiedzy na temat kinesiotapingu, najlepszym rozwiązaniem jest zdobycie jej na certyfikowanych, międzynarodowych szkoleniach gdzie uzyskuje się informacje o tym jak prawidłowo oklejać plastrami do kinesiotapingu i jakie aplikacje używać przy danym schorzeniu.

Kod rabatowy na kurs kinesiotapingu

Z tego względu, specjalnie dla naszych czytelników Portalu Fizjoterapeuty wynegocjowaliśmy 10% zniżki na kursy, szkolenia i konferencje z najnowocześniejszymi metodami w Kinesio® University prowadzone przez certyfikowanych instruktorów, którzy byli szkoleni przez samego dr Kenzo Kase – wynalazcę metody kinesiotapingu. W celu uzyskania zniżki podczas zapisów na stronie kinesio.com.pl/kursy wystarczy podać kod: FIZJOTERAPEUTY

Bibliografia

  1. Sip P., Sip N., Manikowski W., Skuteczność metody KinesioTaping w zmniejszaniu objawów aktywności mięśniowo-powięziowych punktów spustowych w mięśniu czworobocznym grzbietu, Zeszyty Promocji Rehabilitacji, Ortopedii, Neurofizjologii i Sportu, 4/2013.
  2. Kruszyna J., Świtoń A., Postępowanie fizjoterapeutyczne w bólach pochodzenia mięśniowego, Rehabilitacja, 4/2016.
Polecane produkty:
Rehabilitacja Wrocław