Fizjoexpert Futuro

Mięsień wielodzielny (łac. musculus multifidus) należy do grupy mięśni poprzeczno-kolcowych, które z kolei są mięśniami głębokimi grzbietu. Można przypisać go zatem do pasma przyśrodkowego mięśni głębokich grzbietu. Mięsień wielodzielny przebiega wzdłuż niemal całego kręgosłupa – od kości krzyżowej do kręgu obrotowego. Jego włókna mijają 2-4 kręgi. Leży pod mięśniem półkolcowym.

 

Mięsień wielodzielny – budowa

Od mięśnia półkolcowego, który pokrywa mięsień wielodzielny, różni się mniej stromym przebiegiem, ponieważ jego włókna mijają tylko dwa do czterech kręgów. Charakteryzuje się rozbieżnym ułożeniem pęczków mięśni, a powstaje poprzez połączenie kilku miomerów.

Mięsień wielodzielny jest najsilniej rozwinięty w okolicy lędźwiowej, gdzie tworzy grubą warstwę, wypełniając wgłębienie między kością krzyżową, a kością biodrową.

pp:

Posiada wiele przyczepów początkowych. Są to:

  • powierzchnia grzbietowa kości krzyżowej;
  • więzadła krzyżowo-biodrowe tylne;
  • grzebień biodrowy;
  • wyrostki stawowe dolne kręgów szyjnych 5-7;
  • powięź piersiowo-lędźwiowa;
  • wyrostki suteczkowate kręgów lędźwiowych;
  • wyrostki poprzeczne kręgów piersiowych.

pk:

Konferencje Bioptron

Przyczep końcowy obejmuje wyrostki kolczyste kręgów lędźwiowych, kręgów piersiowych i kręgów szyjnych.

Czynność

Mięsień ten przy skurczu obustronnym prostuje kręgosłup i ustala jego położenie. Z kolei skurcz jednostronny zgina kręgosłup bocznie i rotuje w stronę przeciwną. Uznaje się, że u człowieka jest najsilniejszym mięśniem dolnej części kręgosłupa.

Unerwienie

Unerwienie mięśnia wielodzielnego pochodzi z odgałęzień przyśrodkowych gałęzi tylnych nerwów rdzeniowych C3-S4.

Mięsień wielodzielny ćwiczenia

Osłabiony mięsień wielodzielny może stanowić przyczynę nie tylko bólów kręgosłupa i pleców, ale także ogólnego spadku kondycji fizycznej.

Wzmacnianie mięśnia wielodzielnego

Przykładowym ćwiczeniem wzmacniającym ten mięsień jest popularna “deska”, czyli podpór przodem na palcach stóp oraz przedramionach. Celem urozmaicenia bądź utrudnienia ćwiczenia można dodać unoszenie naprzemienne prawej i lewej kończyny dolnej. Wówczas uniesioną, wyprostowaną kończynę należy utrzymać w przyjętej pozycji około 5 sekund, a następnie zmienić nogę.

Rozciąganie mięśnia wielodzielnego

Aby rozciągnąć mięśnie wielodzielne należy wykonać skłon boczny tułowia oraz rotację w tę stronę, w którą wykonywany był skłon. W tej pozycji należy pozostać 10 sekund, a następnie zmienić stronę, aby rozciągnąć mięsień po przeciwnej stronie.

Bibliografia

  1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka, Tom I, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
Polecane produkty:

Aktualizacja:

Rehabilitacja Wrocław