Kwas hialuronowy

W obecnych czasach zegarek na nadgarstku pełni nie tylko funkcję ozdobną i odmierzającą czas, ale też może być naszym pomocnikiem w walce o zdrowie i wymarzoną sylwetkę. Sprzęty dostępne na rynku odmierzają czas i intensywność przeprowadzonego przez nas treningu i wskazują na spożytkowaną podczas niego energię. Dzięki temu nie tylko uzyskujemy stałą motywację do działania, widzimy swoje postępy i jesteśmy w stanie przeprowadzić właściwy dla nas trening. Coraz częściej panuje też przekonanie, że dzięki takim urządzeniom możemy stworzyć spersonalizowany plan dietetyczny i zaplanować każdą spalaną kalorię. Jednak czy zegarek liczący kalorie oby na pewno podaje nam prawdziwe wartości?

Zegarek sportowy pulsometr

Spis treści:

  1. Skąd się wziął fenomen zegarków sportowych?
  2. W jaki sposób urządzenia tego typu liczą spalane kalorie?
  3. Jak dokładne jest liczenie kalorii w takich zegarkach?
  4. Dlaczego mimo braku stuprocentowej dokładności warto ich używać?

Zegarki z roku na rok stają się coraz bardziej naszymi prywatnymi trenerami

Z regularnie przeprowadzanych badań przez GIS wynika, iż już ponad połowa Polaków cierpi na nadwagę i otyłość. Ponad czterdzieści procent z nich to ludzie młodzi, którzy nie przekroczyli trzydziestego roku życia. Naszym rodowitym rankingom w tej dziedzinie coraz bliżej do ich amerykańskich odpowiedników. Na szczęście wraz ze wzrostem średniej wagi w społeczeństwie wzrasta poziom świadomości problemu i chęć jego rozwiązania. Wielkomiejskie ścieżki rowerowe i podmiejskie szosy w postępie wprost geometrycznym zapełniają się biegaczami oraz rowerzystami. Sport oraz zdrowe odżywianie stały się nowym trendem nie tylko wśród młodych, ale też starszych osób, co zdecydowanie zasługuje na pochwałę.

Osoby w naszym kraju coraz częściej sięgają po elementy, które pozwolą na monitorowanie efektywności ich ćwiczeń. Widać to doskonale po dynamicznie rosnącym rynku wszystkich narzędzi sportowych, mających na celu wspomaganie naszego zdrowego trybu życia. Wybór samych popularnych zegarków sportowych z pulsometrem, które służą chociażby do liczenia kalorii może przyprawić o niemały zawrót głowy. Jednak sam licznik kalorii to jedynie funkcja poboczna, sprzęt może bowiem pokazywać ilość przebytych kroków, temperaturę ciała, wysokość pulsu i czas treningu, co w połączeniu z naszymi danymi personalnymi, takimi jak: wzrost, wiek i waga pozwala mu na oszacowanie poziomu energii, jaką nasz organizm powinien spożytkować dla wykonanego wysiłku. Zegarek mierzący kalorie pełni funkcję osobistego trenera motywującego do działania i pokazującego odległość od wyznaczonego sobie celu. To doskonały pomocnik w samodzielnej walce o lepszą sylwetkę, wymarzoną kondycję, zdrowie i spokojny sen. Osoby zainteresowane poszczególnymi funkcjonalnościami dostępnymi w najlepszych modelach, więcej informacji znajdą w artykule: Na co zwrócić uwagę przy wyborze zegarka sportowego?

My jednak wróćmy do naszego tematu związanego z samą skutecznością tego typu sprzętu.

Jak zegarek liczy kalorie, które rzekomo spalamy?

Pomimo oczywistych zalet, zegarek z krokomierzem i pulsometrem posiada jedną istotną wadę – licznik spalonych kalorii oparty jest na analizie wbudowanych algorytmów, które obejmują: tętno, wzrost, masę ciała, płeć i parametry te mnożą przez współczynnik wykonywanej aktywności. Otrzymane wyniki są więc mocno przybliżone i mogą pełnić jedynie funkcję orientacyjną. Nie należy im w pełni ufać i jedynie na ich podstawie układać swojego planu żywieniowego oraz dokładnej rozpiski spalanych kalorii. Nie oznacza to jednak, że są zupełnie nieprzydatne. Wręcz przeciwnie – zegarek do mierzenia kalorii traktowany z rozwagą i świadomością ograniczeń sprzętowych będzie doskonałym dodatkiem. Szczególnie dla osób potrzebujących motywacji do regularnych aktywności lub początkujących w dziedzinie treningów cardio i interwałowych.

Zegarek z licznikiem kalorii, niezależnie od swojej ceny, marki i półki jakościowej, z której pochodzi, aby był skuteczny, powinien pobrać od nas kilka istotnych informacji. Obliczanie kalorii w sprzętach tego typu zawsze opiera się na wewnętrznych algorytmach i wyliczeniach, które mają charakter tajny i nigdy nie są udostępniane do ogólnej wiadomości. Aby więc te były jakkolwiek miarodajne muszą wziąć pod uwagę co najmniej: wiek, płeć, wagę i wzrost posiadacza. Dopiero zegarek liczący kalorie z taką bazą informacji podstawowych będzie zasługiwał na miano sportowego.

Najtańsze modele wykorzystują akcelerometr

Zegarek, który liczy kalorie z najniższej półki, a więc podstawowy i najtańszy swoje obliczenia będzie opierał najprawdopodobniej na wbudowanym akcelerometrze. Czyli wbudowanym czujniku wykrywającym ruch nadgarstka lub czujniku określającym lokalizację zegarka w trzech płaszczyznach. W ten sposób możliwe będzie określenie liczby wykonanych kroków i oszacowanie przebytego dystansu. Dodatkowo sprzęt do mierzenia kroków i kalorii pokaże nam tempo wykonywanego treningu. Dane te będą wystarczające do zderzenia ich z informacjami personalnymi i wyliczenia wydatku energetycznego.

Lepsze modele wykorzystują wbudowany pulsometr

Zegarek sportowy z pulsometrem pokazujący spalone kalorie reprezentuje drugą z metod stosowaną przez producentów sprzętu tego typu. Zastosowana została tutaj odmienna technologia od tej stosowanej przez zegarek – krokomierz. Licznik kalorii zsynchronizowany jest bezpośrednio ze wskaźnikiem tętna. Sam pulsometr może być wbudowany w pasek zegarka lub dołączony w postaci osobnej opaski na klatkę piersiową. Ta charakteryzuje się zdecydowanie wyższą dokładnością, przez co stosowana jest nawet przez profesjonalnych sportowców. Zegarki z pulsometrem swoje wyliczenia uzależniają od intensywności treningu, a przebyty dystans i tempo biegu uznają za sprawę drugoplanową. Tego typu podejście ma sens, szczególnie w przypadku osób z nadwagą, stosowania zmiennej intensywności treningu, uprawiania różnych rodzajów sportów, czy przemieszczaniu się po podłożu o nierównomiernym ukształtowaniu.

Zegarki nowej generacji uwzględniają jeszcze więcej parametrów

Zegarek liczący spalone kalorie najnowszej generacji bierze pod uwagę nie tylko czynniki sprzętów niższych kategorii, a więc: dane personalne, tętno i prędkość, ale też rodzaj uprawianej aktywności fizycznej. Zupełnie inaczej spala się kalorie podczas ćwiczeń interwałowych, cardio i siłowych, a wyniki te nie są uzależnione jedynie od posiadanego tętna, ale też rodzaju i ilości zaangażowanych mięśni.

Sklep Spirulina

Podsumowując metodologie zegarków z krokomierzem i kaloriami warto podkreślić, że każda firma posiada odrębną, często opatentowaną i tajną technikę na tworzenie algorytmów obliczeniowych. Zapewne są one tym bardziej skomplikowane, im wyższa cena sprzętu. Co do ogólnej zasady zdecydowanie ważniejsza od marki i wyglądu zewnętrznego zegarka będzie ilość danych, które ten pobiera od nas oraz które jest w stanie nam przekazać.

Jak dokładne są takie pomiary?

Niestety żaden obecnie dostępny na rynku zegarek liczący kalorie i kilometry, niezależnie od jego ceny i marki, nie jest w stu procentach dokładny. Każdy z nich wykorzystuje zewnętrzne algorytmy, które co prawda usiłują naśladować prawidłowości zachodzące w przemianach energetycznych ludzkiego organizmu, ale jeszcze nie są w stanie pobrać wystarczającej ilości danych, aby wynik był w pełni miarodajny.

Ogólnie przyjęte normy wskazują, że zegarek z pulsometrem i licznikiem kalorii powinien być dokładny co najmniej w dziewięćdziesięciu procentach, aby jego wynik można było uznać za rzetelny. Tymczasem badania przeprowadzone przez BMC oraz British Journal of Sport Medicine jasno wskazują na błędy bezwzględne dokładności oszacowania wydatku energetycznego przez kilka wybranych zegarków na poziomie przekraczającym dwadzieścia pięć procent. Oznacza to jednoznacznie, że tego typu sprzęt na dzień dzisiejszy może być jedynie pomocniczym i nie jest dedykowany dla wyłącznego zastosowania, szczególnie w przypadku osób, które od ich pomiarów chciałyby warunkować swój tryb życia lub prowadzoną dietę.

Czy mimo braku pełnej dokładności, warto więc używać zegarków liczących kalorie?

Cytując tutaj jeden z blogów dedykowany skutecznemu odchudzaniu https://waga-lekka.pl/:

Utrzymywanie deficytu kalorycznego jest kluczowym elementem w procesie redukcji wagi, a zwiększanie ich ilości jest niezbędne, aby przytyć.

Właśnie dlatego tak ważne jest zrozumienie, że zegarki liczące kalorie nie są przeznaczone do traktowania wyłącznego jako przewodniki po diecie lub aktywności fizycznej. Poleca się ich użytkowanie jako urządzeń pomocniczych służących do celów orientacyjnych, ale też motywacyjnych. Dzięki nim jesteśmy w stanie w prosty sposób zorientować się, jakiego rodzaju oraz częstotliwości wysiłku będzie wymagało osiągnięcie założonych przez nas celów dietetycznych. Oczywistym wydaje się być, że im lepszy zegarek wybierzemy, tym wyniki przez niego wskazywane będą bardziej rzetelne i miarodajne. Niestety nie jest to tak oczywiste. Z uwagi na ciągle występujący i do tej pory nieunikniony błąd pomiarowy, zmiany zachodzące w naszym organizmie na skutek systematycznie obniżającej się masy tłuszczowej i wahaniach masy mięśniowej oraz zmiennym sposobie odżywiania się, zegarki z licznikiem kalorii ciągle pełnią jedynie funkcję drogowskazu, nie pełnoprawnego przewodnika po naszej dietetycznej wędrówce.

Źródła merytoryczne i badania wspomniane w artykule:

www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/otylosc-choroba-wagi-ciezkiej,7355.html
bmcsportsscimedrehabil.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13102-017-0089-6
bjsm.bmj.com/content/54/6/332
waga-lekka.pl/liczenie-kalorii/

Artykuł sponsorowany

Rehabilitacja Wrocław