Trudny pacjent w gabinecie fizjoterapeuty, czy można się przed tym zabezpieczyć?

Spis treści

Celem zawodu fizjoterapeuty jest przywracanie sprawności pacjentom z ograniczeniami ruchu, łagodzenie dolegliwości i podnoszenie ogólnej sprawności organizmu. Ta misja może jednak nieść za sobą zagrożenia dla samego fizjoterapeuty. Czy umiesz je przewidzieć i zminimalizować ryzyko?

Trudny pacjent w gabinecie fizjoterapeuty, czy można się przed tym zabezpieczyć?

Ryzyko agresji pacjenta – możliwość ubezpieczenia

Fizjoterapeuci bywają narażeni na kontakt z trudnymi pacjentami. Ponad 90% studentów fizjoterapii wymienia agresywne zachowanie pacjentów jako główny czynnik zagrażający ich pracy.
„W przypadku kontaktu z trudnym pacjentem najczęściej ma się do czynienia z agresją werbalną (krzyki, obelgi, podważanie kompetencji) bądź też fizyczną (popychanie, szarpanie, uderzenie). Eksperci wskazują, że zjawiska te dotyczą przeszło połowy lekarzy, wykazują tendencję wzrostową i co gorsza, agresorami bywają nie tylko sami chorzy, ale także członkowie ich rodzin”. Nie inaczej sytuacja wygląda w gabinetach fizjoterapeutycznych.
Potrzeby środowiska dostrzegli ubezpieczyciele: „Całe środowisko medyczne zaczęło głośno mówić o potrzebie ochrony. Jednym ze sposobów minimalizowania skutków agresji pacjenta jest ubezpieczenie. Specjalnie skonstruowana polisa, w przypadku zdarzenia, zapewnia wypłatę jednorazowego świadczenia pieniężnego, jako rekompensatę za ból i stres wynikające z samego aktu agresji. Aby polisa była skuteczna, fizjoterapeuci po napaści pacjenta, muszą poddać się obdukcji i wezwać policję” – mówi Andrzej Twardowski, dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych i OC INTER Polska.

Jak zminimalizować ryzyko, pracując z pacjentem?

Solidna polisa ubezpieczeniowa może pomóc w przypadku, kiedy spotkamy się z agresją ze strony pacjenta. Zanim do tego dojdzie, sami w codziennej praktyce możemy niwelować ryzyko wystąpienia agresywnego zachowania podczas wizyty. Jednym z czynników jest niewątpliwie odpowiednio dostosowana do pacjenta komunikacja. Przykładowy trening CONNECT, na który składa się 18 technik, pogrupowanych w 5 bloków, został zaprezentowany w publikacji „Komunikacja w fizjoterapii jako narzędzie terapeutyczne w pracy z pacjentem”. Zalecenia wymienione w publikacji wskazują na odpowiednie użycie takich strategii komunikacyjnych, jak:

Sklep Spirulina
Sklep Spirulina
  • Zadawanie pytań otwartych (np. „Proszę mi powiedzieć, jak się Pani/Pan dzisiaj czuje. Czy coś Pana/Panią boli?”);
  • Stosowanie pytań pojedynczo – cierpliwe oczekiwanie aż pacjent odpowie na zadane pytanie i dopiero wówczas postawienie kolejnego);
  • Milczenie – nie bójmy się ciszy, jeżeli zauważymy, że pacjent ma trudności z powiedzeniem czegoś, cierpliwe oczekujmy;
  • Parafrazowanie – powtórzenie tego, co pacjent powiedział własnymi słowami, świadczące o zrozumieniu tego, co zostało powiedziane, o empatii i zainteresowaniu;
  • Empatia (np. poprzez sformułowanie „Widzę, że to Panią/Pana zasmuca”) – wszystkie powyższe pytania pozwalają na nawiązanie relacji z pacjentem i lepsze zrozumienie jego potrzeb;
  • Pytanie pacjenta o to, czy chciałby poznać naszą radę, „spokojne zaproponowanie rozwiązań, które z punktu widzenia terapeuty wydają się najlepsze” – celem jest: poszanowanie autonomii pacjenta – jak czytamy w publikacji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się przed jakimi innymi ryzykami może uchronić Cię dobre ubezpieczenie, zapraszamy na blog INTER Polska (link https://interpolska.pl/blog/kategoria/fizjoterapeuta).

Źródła:

  1. KIF, „Jak Polacy oceniają pracę fizjoterapeutów – III trzecia”, 2019 r.
  2. Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej „Ryzyko zawodowe w pracy fizjoterapeuty w ocenie studentów”, 2018 r.
  3. AWF we Wrocławiu, Marta Szabat, „Komunikacja w fizjoterapii jako narzędzie terapeutyczne w pracy z pacjentem”, 2016 r.

Artykuł sponsorowany

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *