RSQ Technologies

Przy dzisiejszym, szybkim trybie życia warto mieć sprawdzone sposoby na stres.

Stres to ogólny termin opisujący fizjologiczną i psychologiczną reakcję na stresor (bodziec) wyprowadzający organizm ze stanu równowagi. Stresor to bodziec, który wyprowadza organizm ze stanu równowagi. Natomiast reakcja stresowa to odpowiedz organizmu na wystąpienie stresora. O wystąpieniu tej reakcji decyduje nasz sposób postrzegania stresora.

Sposoby na stres

Zobacz również: fizjologia stresu

Sposoby na stres

W pierwszej kolejności należy postarać się zapanować nad sytuacjami, które powodują poczucie stresu w Twoim życiu. Najlepszym sposobem jest bowiem eliminacja czynnika stresowego, jeśli jest to możliwe.

Jeśli metody radzenia sobie ze stresem nie przyczyniają się do zwiększenia aktywności psychicznej i fizycznej oraz do poprawy życia emocjonalnego, nadszedł czas aby odkryć lepsze metody. Istnieje wiele zdrowych sposobów zarządzania i radzenia sobie ze stresem, ale wszystkie wymagają wprowadzenia zmian w dotychczasowe życie. Można więc zmienić sytuację lub relację. Przy podejmowaniu decyzji, którą opcję wybrać warto pomyśleć o 4 elementach:

  • unikać;
  • zmieniać;
  • dostosowywać;
  • zaakceptować.

Ze względu na to, że każdy ma indywidualną reakcję na stres, nie ma jednej rady dla każdego. Żadna metoda nie działa u wszystkich i w każdej sytuacji. Warto jest więc poznawać siebie, eksperymentować z różnymi technikami i strategiami.

Niezdrowe sposoby na stres

Niektóre strategie radzenia sobie ze stresem mogą tylko częściowo go zredukować, a do tego też nie na długo. Mogą one również przy tym spowodować więcej szkód, szczególnie podczas długotrwałego „stosowania”. Są to m.in.:

  • palenie;
  • nadużywanie alkoholu;
  • objadanie się;
  • zagospodarowanie czasu wolnego przed telewizorem lub komputerem;
  • wycofanie się z kontaktów z ludźmi;
  • spożywanie pigułek lub innych leków;
  • zbyt długie spanie;
  • zwlekanie ze zrobieniem czegokolwiek;
  • przejawianie swego złego samopoczucia na innych (wybuchy gniewu, przemoc fizyczna).

Zdrowe sposoby na stres

W pierwszej kolejności należy unikać stresora lub go zmienić. Zmienić można także reakcję poprzez dostosowanie się do stresora lub zaakceptowanie go w miarę możliwości. Poniżej przedstawiono popularne strategie.

Strategia zarządzania stresem 1

Nie zawsze da się uniknąć sytuacji stresowych. Można się jednak zaskoczyć, jak wielu stresogennych sytuacji w życiu można uniknąć lub je wyeliminować.

Sklep Spirulina

W rezultacie należy:

  • nauczyć się mówić „nie” – poznaj swoje granice i ich się trzymaj. Czy w życiu zawodowym czy osobistym biorąc na siebie więcej niż możesz w stanie zrobić narażasz się na niepotrzebny stres. Łatwiej jest powiedzieć „nie mogę”, „zrobię to później”, „daj mi więcej czasu”;
  • unikanie ludzi, którzy wzbudzają stres – jeśli ktoś konsekwentnie powoduje stres w Twoim życiu i nie ma możliwości zmiany tej relacji, to ogranicz spędzanie czasu z tą osobą do minimum lub zakończ tą relację całkowicie;
  • przyjęcie kontroli nad swoim środowiskiem – jeśli wiesz, że zakupy w sklepie powodują u Ciebie stres czy napady paniki, zrób je w internecie. Jeśli natomiast wyjścia wieczorne ze znajomymi powodują stres, umawiajcie się w innych godzinach lub spotykajcie się w domu;
  • unikanie drażliwych tematów – jeśli tematyka polityki lub religii Cię denerwuje nie podejmuj tematu. Gdy jest to temat dyskusji, w której nie musisz uczestniczyć po prostu sobie odpuść;
  • zrobienie listy, harmonogramu dnia – analiza harmonogramu, obowiązki i codzienne zadania. Jeśli masz wszystko zaplanowane i przemyślane nie wzbudzi to w Tobie paniki i stresu. Jeśli coś nie jest koniecznie i nie masz na to ochoty po prostu zapisz to u dołu listy. Natomiast jeśli jesteś zorganizowany zrobisz wszystko dużo szybciej i nie narazisz się na stres.

Strategia zarządzania stresem 2

Jeśli nie można uniknąć sytuacji stresowej należy spróbować ją zmienić. W efekcie wystarczy dowiedzieć się co można zrobić, aby zmienić ten stan rzeczy, aby problem w przyszłości się nie pojawiał. Często wiąże się to ze zmianą sposobu komunikowania się i działania w życiu codziennym.

W związku z tym warto:

  • wyrażać swoje uczucia zamiast trzymać je w sobie – jeśli coś lub ktoś przeszkadza Ci uzewnętrznić swoje uczucia zmień to, bądź otwarty i wyraź je, ale w szacunku dla drugiej osoby sposób. Jeśli będziesz trzymał uczucia w sobie sytuacja nie zmieni się;
  • być gotowym do kompromisu – jeśli poprosisz kogoś by zmienił zachowanie, Ty również bądź w stanie zrobić to samo. Jeśli oboje jesteście gotowi trochę odpuścić będziecie mieli większe szanse się porozumieć;
  • być bardziej asertywnym – nie należy z byle powodu zamykać się w domu i mieć złe samopoczucie. Trzeba radzić sobie z problemami (z głową), robić wszystko aby przewidywać sytuacje i im zapobiegać. Jeśli jutro masz ważny egzamin, a Twoi współlokatorzy właśnie w tym momencie chcieli z Tobą porozmawiać powiedz z góry, że masz tylko pięć minut i musisz wrócić do nauki;
  • lepiej zarządzać czasem – słabe zarządzanie czasem może spowodować wiele stresu. Kiedy planujesz i robisz wszystko z głową stres Cię nie dopadnie. Nie rób rzeczy na ostatnią chwilę, wychodź wcześniej z domu, będziesz miał spokojną głowę.

Strategia zarządzania stresem 3

Jeśli nie można zmienić stresora należy zmienić siebie. Można dostosować się do sytuacji stresowych i odzyskać poczucie kontroli, zmieniając oczekiwania i postawy.

W efekcie:

  • „zmień” problemy – spróbuj zobaczyć stresujące sytuację z bardziej pozytywnej perspektywy. Zamiast „rwać włosy z głowy” stojąc w korku spójrz na to jako czas, w którym nic nie musisz robić, odpręż się, włącz ulubioną stację radiową, lub ciesz się samym czasem;
  • popatrz na to inaczej – zadaj sobie pytanie, jak ważny jest problem w długiej perspektywie. Czy będzie to ważne w ciągu miesiąca, czy roku? Czy tak naprawdę warto się denerwować tą sytuacją? Jeśli odpowiedź brzmi „nie” skoncentruj się na czymś przyjemnym;
  • dostosuj swoje standardy – perfekcjonizm jest głównym źródłem stresu, więc powinno się go uniknąć. Przestań nastawiać się na porażkę, żądając doskonałości. Ustal rozsądne standardy dla siebie i dla innych, a także naucz się być „wystarczająco dobrym”;
  • skup się na pozytywach – gdy stres coraz bardziej Cię dopada, poświęć chwilę, aby zastanowić się nad wszystkim co cenisz w życiu i co jest dla Ciebie ważne. Ta prosta strategia może pomóc zachować właściwą perspektywę.

Strategia zarządzania stresem 4

Niektóre źródła stresu nie są możliwe do wyeliminowania. Nie można zapobiec lub zmienić stresora takiego jak śmierć bliskiej osoby czy poważnej choroby. W takich przypadkach najlepszym sposobem radzenia sobie ze stresem jest zaakceptować taki stan rzeczy (takim jaki jest). Akceptacja może być trudna, ale w dłuższej perspektywie jest to łatwiejsze niż na siłę staranie się ją zmienić (bezskutecznie).

W efekcie należy:

  • nie starać się kontrolować – wiele rzeczy w życiu są poza naszą kontrolą, a w szczególności zachowania innych ludzi. Zamiast dominować nad nimi skup się na tym, jak reagować na problemy;
  • szukać pozytywów – jak to się mówi „ co nasz nie zabije to nas wzmocni”. W obliczu poważnych wyzwań spróbuj spojrzeć na nie jako możliwości rozwoju osobistego. Jeśli własne, błędne wybory przyczyniły się do sytuacji stresowej, zastanów się nad nimi i ucz się na błędach, by nie pojawiły się w przyszłości;
  • dzielić się uczuciami – porozmawiaj z zaufaną osobą twarzą w twarz lub spotkaj się z terapeutą. Prosty akt wyrażający co przechodzisz może być bardzo oczyszczający, nawet jeśli nie można na niego nic poradzić ani zmienić. Otwarcie siebie przed drugą osobą nie jest oznaką słabości. W rzeczywistości większość znajomych będzie zaszczyconych, że im ufasz na tyle, aby zwierzyć się i poprosić o wsparcie.
  • nauczyć się przebaczać – zaakceptuj fakt, że żyjemy w niedoskonałym świecie, że ludzie popełniają błędy. Puść płazem gniew i urazy. Uwolnij się od negatywnej energii przez przebaczenie i pójście dalej.

Strategia zarządzania stresem 5

Stres można zmniejszyć poprzez pielęgnowanie siebie. Jeśli osoba będzie regularnie spędzała czas na zabawie i relaksie, będzie w lepszym miejscu do nauczenia się obsługi stresorów życiowych.

W efekcie można:

  • iść na spacer;
  • spędzić czas na łonie natury;
  • zadzwonić do dobrego przyjaciela;
  • zmęczyć się podczas aktywności fizycznej na świeżym powietrzu;
  • napisać pamiętnik;
  • wziąć długą kąpiel;
  • zapalić pachnące świece;
  • rozkoszować się ciepłą kawą lub herbatą;
  • pobawić się ze zwierzęciem;
  • popracować w ogrodzie;
  • skorzystać z masażu;
  • przeczytać dobrą książkę;
  • słuchać muzyki lub obejrzeć ciekawy film.

Strategia zarządzania stresem 6

Można zwiększyć odporność na stres poprzez wzmocnienie zdrowia fizycznego. Tutaj korzystne wydają się być poniższe rady:

  • ćwicz regularnie – aktywność fizyczna odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu i zapobieganiu skutkom stresu. Znajdź czas na co najmniej 30 minut ćwiczeń, 3 razy w tygodniu. Nic nie przebije ćwiczeń aerobowych przy uwolnienia stłumionego stresu i napięcia;
  • zdrowo się odżywiaj – dobre odżywianie organizmu lepiej przygotowuje do radzenia sobie ze stresem, więc miej to na uwadze. Zacznij dzień od śniadania i zachowaj energię oraz jasny umysł ze zrównoważonych, odżywczych posiłków w ciągu dnia;
  • zmniejsz spożycie kofeiny i cukru – tymczasowy wzrost kofeiny i cukru stanowi często spadek z “hukiem” nastroju i energii. Przez zmniejszenie ilości kawy, słodkich napojów, czekolady i przekąsek z cukrem w diecie będziesz czuć się bardziej zrelaksowany i będziesz lepiej spać;
  • unikaj alkoholu, papierosów, narkotyków – te używki mogą oczywiście zmniejszyć stres, ale na krótką metę. Nie unikniesz i nie zamaskujesz problemów, a także negatywnych skutków, które wystąpią w późniejszym czasie. Radź sobie z problemami z „jasnym umysłem”.
  • wysypiaj się – sen pozwala odpocząć i naładować baterię. Uczucie zmęczenia zwiększa stres, ponieważ może powodować myślenie irracjonalne.

Bibliografia

  1. Sławomirska M., Stres i sposoby radzenia sobie z nim, Oddział Kliniczny Chorób Serca, Naczyń i Transplantologii, Kraków.
Polecane produkty:

Aktualizacja:

Rehabilitacja Wrocław