Sposoby na stres

Sposoby na stres

Stres to ogólny termin opisujący fizjologiczną i psychologiczną reakcję na stresor (bodziec) wyprowadzający organizm ze stanu równowagi. Stresor to bodziec, który wyprowadza organizm ze stanu równowagi. Natomiast reakcja stresowa to odpowiedz organizmu na wystąpienie stresora. O wystąpieniu tej reakcji decyduje nasz sposób postrzegania stresora.

Podczas wytrącenia organizmu ze stanu równowagi dochodzi do reakcji “walki i ucieczki”, która polega na wystąpieniu w organizmie pomocnych zmian do poradzenia sobie z tym faktem.

Sposoby na stres

Jakie są więc sposoby na stres?

Postaraj się zapanować nad sytuacjami, które powodują poczucie stresu w Twoim życiu. Czy Twoje strategie radzenia sobie z nim są zdrowie, niezdrowe, pomocne czy bezproduktywne?
Niestety wiele ludzi chcąc sobie pomóc dużo bardziej szkodzi.

Niezdrowe sposoby na stres

Niektóre strategie radzenia sobie ze stresem mogą tylko częściowo go zredukować, a do tego też nie na długo. Mogą one również przy tym spowodować więcej szkód, szczególnie podczas długotrwałego „stosowania”. Są to m.in.:
– palenie;
– nadużywanie alkoholu;
– objadanie się;
– zagospodarowanie czasu wolnego przed telewizorem lub komputerem;
– wycofanie się z kontaktów z ludźmi;
– spożywanie pigułek lub innych leków;
– zbyt długie spanie;
– zwlekanie ze zrobieniem czegokolwiek;
– przejawianie swego złego samopoczucia na innych (wybuchy gniewu, przemoc fizyczna).

Zdrowe sposoby na stres

Jeśli metody radzenia sobie ze stresem nie przyczyniają się do zwiększenia aktywności psychicznej i fizycznej oraz do poprawy życia emocjonalnego, nadszedł czas aby odkryć lepsze metody. Istnieje wiele zdrowych sposobów zarządzania i radzenia sobie ze stresem, ale wszystkie wymagają wprowadzenia zmian w dotychczasowe życie. Można więc zmienić sytuację lub relację. Przy podejmowaniu decyzji, którą opcję wybrać warto pomyśleć o 4 elementach: unikać, zmieniać, dostosowywać lub zaakceptować.
Ze względu na to, że każdy ma indywidualną reakcję na stres, nie ma jednej rady dla każdego. Żadna metoda nie działa u wszystkich i w każdej sytuacji. Warto jest więc poznawać siebie, eksperymentować z różnymi technikami i strategiami. Należy skupić się na tym, co sprawia, że czujesz się spokojny i posiadasz kontrolę nad swoimi emocjami (zwłaszcza tymi negatywnymi).

Radzenie sobie ze stresem

Zmień sytuację:

– unikaj stresora;
– zmień stresor.

Zmień reakcję:

– dostosuj się do stresora;
– zaakceptuj stresor.

1. Strategia zarządzania stresem – unikaj niepotrzebnego stresu

Nie zawsze da się uniknąć sytuacji stresowych. Możesz być jednak zaskoczony, jak wielu stresogennych sytuacji w życiu można uniknąć lub je wyeliminować.

– naucz się jak powiedzieć „nie” – poznaj swoje granice i ich się trzymaj. Czy w życiu zawodowym czy osobistym biorąc na siebie więcej niż możesz w stanie zrobić narażasz się na niepotrzebny stres. Łatwiej jest powiedzieć „nie mogę”, „zrobię to później”, „daj mi więcej czasu”;

– unikaj ludzi, którzy wzbudzają w Tobie stres – jeśli ktoś konsekwentnie powoduje stres w Twoim życiu i nie ma możliwości zmiany tej relacji, to ogranicz spędzanie czasu z tą osobą do minimum lub zakończ tą relację całkowicie;

– przejmij kontrolę nad swoim środowiskiem – jeśli wiesz, że zakupy w sklepie powodują u Ciebie stres czy napady paniki, zrób je w internecie. Jeśli natomiast wyjścia wieczorne ze znajomymi powodują stres, umawiajcie się w innych godzinach lub spotykajcie się w domu;

– unikaj tematów, które Cię denerwują – jeśli tematyka polityki lub religii Cię denerwuje nie podejmuj tematu. Gdy jest to temat dyskusji, w której nie musisz uczestniczyć po prostu sobie odpuść;

– zrób listę, harmonogram dnia – analiza harmonogramu, obowiązki i codzienne zadania. Jeśli masz wszystko zaplanowane i przemyślane nie wzbudzi to w Tobie paniki i stresu. Jeśli coś nie jest koniecznie i nie masz na to ochoty po prostu zapisz to u dołu listy. Jeśli jesteś zorganizowany zrobisz wszystko dużo szybciej i nie narazisz się na stres.

2. Strategia zarządzania stresem – zmień sytuację

Jeśli nie możesz uniknąć sytuacji stresowej spróbuj ją zmienić. Dowiedz się co można zrobić, aby zmienić ten stan rzeczy, aby problem w przyszłości się nie pojawiał. Często wiąże się to ze zmianą sposobu komunikowania się i działania w życiu codziennym.

– wyraź swoje uczucia zamiast trzymania ich w sobie – jeśli coś lub ktoś przeszkadza Ci uzewnętrznić swoje uczucia zmień to, bądź otwarty i wyraź je, ale w szacunku dla drugiej osoby sposób. Jeśli będziesz trzymał uczucia w sobie sytuacja nie zmieni się;

– bądź gotowy do kompromisu – jeśli poprosisz kogoś by zmienił zachowanie, Ty również bądź w stanie zrobić to samo. Jeśli oboje jesteście gotowi trochę odpuścić będziecie mieli większe szanse się porozumieć;

– bądź bardziej asertywny – nie należy z byle powodu zamykać się w domu i mieć złe samopoczucie. Trzeba radzić sobie z problemami (z głową), robić wszystko aby przewidywać sytuacje i im zapobiegać. Jeśli jutro masz ważny egzamin, a Twoi współlokatorzy właśnie w tym momencie chcieli z Tobą porozmawiać powiedz z góry, że masz tylko pięć minut i musisz wrócić do nauki;

– lepiej zarządzaj czasem – słabe zarządzanie czasem może spowodować wiele stresu. Kiedy planujesz i robisz wszystko z głową stres Cię nie dopadnie. Nie rób rzeczy na ostatnią chwilę, wychodź wcześniej z domu, będziesz miał spokojną głowę.

3. Strategia zarządzania stresem – dostosuj się do stresora

Jeśli nie można zmienić stresora zmień siebie. Można dostosować się do sytuacji stresowych i odzyskać poczucie kontroli, zmieniając oczekiwania i postawy.

– „zmień” problemy – spróbuj zobaczyć stresujące sytuację z bardziej pozytywnej perspektywy. Zamiast „rwać włosy z głowy” stojąc w korku spójrz na to jako czas, w którym nic nie musisz robić, odpręż się, włącz ulubioną stację radiową, lub ciesz się samym czasem;

– popatrz na to inaczej – zadaj sobie pytanie, jak ważny jest problem w długiej perspektywie. Czy będzie to ważne w ciągu miesiąca, czy roku? Czy tak naprawdę warto się denerwować tą sytuacją? Jeśli odpowiedź brzmi „nie” skoncentruj się na czymś przyjemnym;

– dostosuj swoje standardy – perfekcjonizm jest głównym źródłem stresu, więc powinno się go uniknąć. Przestań nastawiać się na porażkę, żądając doskonałości. Ustal rozsądne standardy dla siebie i dla innych, a także naucz się być „wystarczająco dobrym”;

– skup się na pozytywach – gdy stres coraz bardziej Cię dopada, poświęć chwilę, aby zastanowić się nad wszystkim co cenisz w życiu i co jest dla Ciebie ważne. Ta prosta strategia może pomóc zachować właściwą perspektywę.

4. Strategia zarządzania stresem – zaakceptuj rzeczy, których nie możesz zmienić

Niektóre źródła stresu nie są możliwe do wyeliminowania. Nie można zapobiec lub zmienić stresora takiego jak śmierć bliskiej osoby czy poważnej choroby. W takich przypadkach najlepszym sposobem radzenia sobie ze stresem jest zaakceptować taki stan rzeczy (takim jaki jest). Akceptacja może być trudna, ale w dłuższej perspektywie jest to łatwiejsze niż na siłę staranie się ją zmienić (bezskutecznie).

– nie staraj się kontrolować – wiele rzeczy w życiu są poza naszą kontrolą, a w szczególności zachowania innych ludzi. Zamiast dominować nad nimi skup się na tym, jak reagować na problemy;

– poszukaj pozytywów – jak to się mówi „ co nasz nie zabije to nas wzmocni”. W obliczu poważnych wyzwań spróbuj spojrzeć na nie jako możliwości rozwoju osobistego. Jeśli własne, błędne wybory przyczyniły się do sytuacji stresowej, zastanów się nad nimi i ucz się na błędach, by nie pojawiły się w przyszłości;

– podziel się uczuciami – porozmawiaj z zaufaną osobą twarzą w twarz lub spotkaj się z terapeutą. Prosty akt wyrażający co przechodzisz może być bardzo oczyszczający, nawet jeśli nie można na niego nic poradzić ani zmienić. Otwarcie siebie przed drugą osobą nie jest oznaką słabości. W rzeczywistości większość znajomych będzie zaszczyconych, że im ufasz na tyle, aby zwierzyć się i poprosić o wsparcie.

– naucz się przebaczać – zaakceptuj fakt, że żyjemy w niedoskonałym świecie, że ludzie popełniają błędy. Puść płazem gniew i urazy. Uwolnij się od negatywnej energii przez przebaczenie i pójście dalej.

5. Strategia zarządzania stresem – znajdź czas na zabawę i relaks

Stres można zmniejszyć poprzez pielęgnowanie siebie. Jeśli regularnie będziesz spędzał czas na zabawie i relaksie, będziesz w lepszym miejscu do nauczenia się obsługi stresorów życiowych.

Zdrowe sposoby na relaks:

– idź na spacer;
– spędź czas na łonie natury;
– zadzwoń do dobrego przyjaciela;
– zmęcz się podczas aktywności fizycznej na świeżym powietrzu;
– napisz pamiętnik;
– weź długą kąpiel;
– zapal pachnące świece;
– rozkoszuj się ciepłą kawą lub herbatą;
– pobaw się ze zwierzęciem;
– popracuj w ogrodzie;
– skorzystaj z masażu;
– przeczytaj dobrą książkę;
– słuchaj muzyki;
– obejrzyj dobry film.

Niekiedy jesteśmy tak pochłonięci w zgiełku życia, że zapominamy jak o siebie zadbać. Pielęgnowanie siebie jest koniecznością, a nie luksusem. Tak więc:

– poświęć czas na relaks – do codziennego harmonogramu dołącz odpoczynek i relaks. To jest czas dla Ciebie, aby zrobić sobie przerwę od wszystkich obowiązków i naładować baterie;

– nawiąż kontakt z innymi – spędzaj czas z pozytywnymi ludźmi, którzy polepszą Twoje samopoczucie. Silny system wsparcia będzie jak bufor przed negatywnymi skutkami stresu;

– znajdź codziennie chwile czasu dla siebie – znajdź choć chwilę każdego dnia na przyjemności np. grę na pianinie czy jazdę na rowerze;

– zachowaj poczucie humoru – śmiej się z siebie, ciesz się życiem. Pomożesz organizmowi zwalczyć stres.

6. Strategia zarządzania stresem – przyjmij zdrowy styl życia

Można zwiększyć odporność na stres poprzez wzmocnienie zdrowia fizycznego.

– ćwicz regularnie – aktywność fizyczna odgrywa kluczową rolę w ograniczaniu i zapobieganiu skutkom stresu. Znajdź czas na co najmniej 30 minut ćwiczeń, 3 razy w tygodniu. Nic nie przebije ćwiczeń aerobowych przy uwolnienia stłumionego stresu i napięcia;

– zdrowo się odżywiaj – dobre odżywianie organizmu lepiej przygotowuje do radzenia sobie ze stresem, więc miej to na uwadze. Zacznij dzień od śniadania i zachowaj energię oraz jasny umysł ze zrównoważonych, odżywczych posiłków w ciągu dnia;

– zmniejsz spożycie kofeiny i cukru – tymczasowy wzrost kofeiny i cukru stanowi często spadek z “hukiem” nastroju i energii. Przez zmniejszenie ilości kawy, słodkich napojów, czekolady i przekąsek z cukrem w diecie będziesz czuć się bardziej zrelaksowany i będziesz lepiej spać;

– unikaj alkoholu, papierosów, narkotyków – te używki mogą oczywiście zmniejszyć stres, ale na krótką metę. Nie unikniesz i nie zamaskujesz problemów, a także negatywnych skutków, które wystąpią w późniejszym czasie. Radź sobie z problemami z „jasnym umysłem”.

– wysypiaj się – sen pozwala odpocząć i naładować baterię. Uczucie zmęczenia zwiększa stres, ponieważ może powodować myślenie irracjonalne.

Polecane produkty:

Autor: | 2016-02-08T16:09:47+00:00 22 Czerwiec, 2014|Kategorie: Artykuły, Zdrowie|Tagi: , , , |0 komentarzy

Zostaw komentarz