Reklama

Jak prawidłowo dobrać ciężar hantli?

Spis treści

Hantle to bardzo popularne i uniwersalne narzędzie do ćwiczeń. Przy ich użyciu można podejmować różnorodne formy treningu i to w domowym zaciszu. Pomagają uzyskać piękną sylwetkę. Pracują nad mięśniami nóg, pośladków, ale również klatki piersiowej i bicepsów. No ale jak odpowiednio dobrać ich wagę? Jakie ciężarki do ćwiczeń będą optymalne? Na te pytania odpowiadamy w naszym artykule.

Jak prawidłowo dobrać ciężar hantli?

Dlaczego waga ma znaczenie?

No ale dlaczego właściwie ciężarki do ćwiczeń muszą mieć odpowiednią wagę? Chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo ich użytkowników. Hantle o zbyt dużym ciężarze są prostą drogą do dotkliwego urazu. Z kolei zbyt lekkie ciężarki do ćwiczeń nie pozwolą na osiągnięcie oczekiwanego rezultatu. Co przy tym istotne, nie ma uniwersalnej odpowiedzi i jednego czynnika, który decydowałby o optymalnej wadze hantli dla danej osoby. Do dzisiaj nie powstał praktyczny algorytm, który pozwalałby na określenie tego elementu. Właśnie dlatego przy doborze ciężarków do ćwiczeń należy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Nie zaszkodzi też zasięgnąć rady specjalistów.

Jakie hantle na początek?

Dla osób debiutujących w świecie fitnessu optymalne będą ciężarki do ćwiczeń o wadze od 3 do 5 kilogramów. Takie obciążenie pozwoli ciału i mięśniom przyzwyczaić się do napięcia, które tworzy się podczas aktywności fizycznej. Kiedy poczujemy się pewni z takim ciężarem, można stopniowo dokładać kolejne elementy. Warto przy tym podkreślić, że ciężarki do ćwiczeń mogą mieć stałą wagę albo możliwość ich rozbudowywania o kolejne komponenty. To również ciekawe rozwiązanie dla osób rozpoczynających swoją przygodę z ćwiczeniami. Jeżeli natomiast uważasz, że 3-5 kilogramów to dla Ciebie za mało nawet na początek, warto przejść się na siłownię lub do klubu fitness i po prostu samodzielnie sprawdzić się z różnymi ciężarkami. To pomoże podjąć finalną decyzję o zakupie.

Ciężarki dobrane do rodzaju ćwiczeń

Ciężarki do ćwiczeń warto też wybierać z myślą o określonej, podejmowanej aktywności. Jedni bowiem sięgają po hantle po to, by kształtować solidne bicepsy, inni używają ich do formowania mięśni brzucha. Zasadą jest, że lekkie ciężarki do ćwiczeń używane są do małych partii ciała, w tym wspomnianych bicepsów, a także tricepsów i mięśni naramiennych. Z kolei większe i cięższe warianty będą pasowały do grup dużych mięśni, w tym pleców i klatki piersiowej. Pamiętaj też, że ćwiczenia z ciężarkami nie mogą sprawiać Ci nadmiernej trudności. Jeżeli nie jesteś w stanie utrzymać równego tempa, zamień hantle o danym ciężarze na nieco lżejsze.

Artykuł sponsorowany

Zapisz się do newslettera!

Kategorie wpisów
Centrum Fizjoterapeuty
Sklep Fizjoterapeuty
Bezpłatne konsultacje
Kubek dla Fizjoterapeuty
Oferty pracy

Najpopularniejsze w zdrowie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *