Ból krzyża – 10 rzeczy, które musisz przestać robić

/, Zdrowie/Ból krzyża – 10 rzeczy, które musisz przestać robić
Szkolenie Centrum Fizjoterapeuty

Ból krzyża – 10 rzeczy, które musisz przestać robić

Przewlekły ból pleców w dolnym odcinku jest częstym problemem, który może mieć wpływ na naszą pracę, rodzinę, a także uprawianie sportu, niezależnie od tego czy jest on rekreacyjny czy wyczynowy. Chodź nie ma konkretnego lekarstwa na ten typ bólu, to istnieją pewne kroki, które można podjąć, aby zminimalizować objawy pochodzące z dolnego odcinka pleców.

Ból krzyża

1. Przestań się garbić

– jedną z najczęstszych przyczyn w dolnym odcinku pleców jest nieprawidłowa postawa ciała. Kształt w jaki ustawiają się plecy gdy pozostajesz zgarbiony może spowodować nadmierny nacisk na stawy, mięśnie i krążki międzykręgowe, zwane potocznie dyskami, powodując ból. Staraj się wyrobić w sobie nawyk siedzenia z prawidłową postawą i utrzymać tę pozycję przez cały czas, aby pomóc zmniejszyć lub wyeliminować ból kręgosłupa.

2. Przestań unikać ćwiczeń

– gdy zaczynasz aktywność fizyczną ćwiczenia mogą powodować ból. Jednak potwierdza się w wielu badaniach, że wpływają one bardzo korzystne podczas bólów krzyża różnego rodzaju. Pomagają utrzymać silne mięśnie tułowia, zapewniają zwiększone ukrwienie w stawach i krążkach międzykręgowych, a dodatkowo wpływają na lepsze samopoczucie. Co warto również podkreślić, ćwiczenia spowodują, że utrzymanie prawidłowej postawy stanie się nawykiem.

3. Przestań szukać cudownego lekarstwa

Wszyscy widzimy reklamy, które obiecują niesamowite antidotum na ból pleców. Różnego rodzaju stoły, taborety, balsamy, maści i kremy to wydawanie pieniędzy na rzeczy, które brzmią skutecznie, jednak wiele badań wykazuje, że nie są one skuteczne tak jak ćwiczenia.

4. Przestań koncentrować się na konkretnej diagnozie

– aż 85% przypadków z bólem dolnego odcinka pleców mogą być klasyfikowane jako niespecyficzne. Oznacza to, że źródło bólu nie może być zlokalizowane w jednej, specyficznej strukturze lub problemie. Podczas badań diagnostycznych dotyczących bólu krzyża można bardzo szczegółowo sprawdzić kości, stawy i krążki międzykręgowe, jednak żadne badania nie stwierdzą dokładnej, w 100% przyczyny bólu.

5. Przestań podnosić duże ciężary

– jedną z głównych przyczyn bólu krzyża jest dźwiganie ciężkich rzeczy. Jeżeli Twoja praca wymaga podnoszenia przedmiotów o dużej masie poproś pracodawcę o specjalistyczny sprzęt lub dodatkowy zestaw rąk do pomocy, aby móc zmniejszyć obciążenia dolnych partii pleców.

6. Unikaj częstego schylania się

– częste zginanie się w przód jest kolejna z głównych przyczyn powstawania bólu pleców. Pochylając się do przodu wiele razy możesz spowodować wzrost ciśnienia w tylnych częściach krążków międzykręgowych co może też prowadzić do powstania bólów w mięśniach. Ogranicz zginanie się w przód i pamiętaj, aby wykonywać ćwiczenia skupiające się również na prostowaniu dolnego odcinka pleców w celu wyrównania powtarzającego zginania się.

7. Przestań słuchać ludzi opowiadających przeróżne historie

– często słyszy się, czekając na wizytę u lekarza, jak osoba obok opowiada o wujku, który miał bóle kręgosłupa i wymagały one zastrzyków, a później przyszedł czas na operację. Mimo tych zabiegów ból nadal pozostał. Przestań słuchać opowieści. Większość bólów pleców trwa krótko i mogą być skutecznie likwidowane przez odpowiednie ćwiczenia dobrane przez fizjoterapeutę i korekcję postawy. Oczywiście zdarza się, że przyczyna w dolnym odcinku kręgosłupa musi być usunięta jedynie chirurgicznie, jednak nie są to częste przypadki, a rozmowa na ten temat powinna być prowadzona z lekarzem, a nie osobą z poczekalni.

8. Nie próbuj tylko biernego leczenia

– zabiegi z zastosowaniem ciepła, okłady z zimna czy ultradźwięki mogą sprawić, że będziesz czuć się dobrze, jednak ich efekty są zazwyczaj tymczasowe. Większość badań dowodzi, że aktywne dbanie o siebie i korekcja postawy jest skutecznym lekarstwem na bóle krzyża. Wizyta u fizjoterapeuty może pomóc określić i dobrać odpowiednie ćwiczenia do danego stanu.

9. Rzuć palenie

– jeżeli palisz papierosy to prawdopodobnie słyszałeś o negatywnym skutkach jakie mogą one mieć na zdrowie. Niektóre badania wykazują, że palenie może również zwiększyć ryzyko wystąpienia bólu krzyża. Porozmawiaj z lekarzem, który pokieruje Cię jak rzucić palenie i pomoże przy bólu krzyża, a także zmniejszy liczbę czynników, które mogą go powodować.

10. Nie czekaj aż ból zniknie samoistnie

– jeżeli ból pleców utrzymuje się dłużej niż tydzień lub dwa koniecznie zgłoś się do lekarza lub fizjoterapeuty. Im wcześniej zaczniesz leczenie tym większe szanse na szybkie odzyskanie zdrowia i powrót do normalnego funkcjonowania.

Polecane produkty:

  Rehabilitacja kadry olimpijskiej

Zostaw komentarz